Dit project ligt in de Oromia regio, in het district Oost Shewa (ook wel Misraq of East Shewa Zone). Deze regio omvat een groot deel van centraal Ethiopie en er wonen ongeveer 27 miljoen inwoners. De 2 grootste etnische groepen zijn de Oromo en de Amhara. Ongeveer 90% van de mensen in deze regio leven en werken op het platteland. Toegang tot schoon drinkwater is een van de grootste problemen in dit land, en veel mensen moeten een eind lopen om bij de dichtstbijzijnde bron of pomp te komen. De kenmerkende gele jerry-cans zie je overal zowel gedragen op het hoofd of door een ezel. Onderwijs is ook een groot probleem in dit gebied. Slechts 25% van alle kinderen die naar school zouden moeten, gaan daadwerkelijk naar school.
De projectlocatie ligt in een vruchtbaar gebied in de buurt van de rivier Awash, op ongeveer 1600m hoogte. Hierdoor zie je hier veel landbouw (o.a. enorme suikerriet velden). Er wordt in Oromia veel koffie verbouwd, maar ook is er veel veeteelt, en kun je zelfs kuddes kamelen tegen komen. De grootste dichtbijzijnde stad is Adama (ook wel Nazareth), die ongeveer 300.000 inwoners telt.
Oromo (of Oromiffa) is de taal die hier het meest gesproken wordt. Ongeveer de helft van de bevolking behoort tot de orthodox christelijke kerk en rond de 30% is moslim. Er wonen ongeveer 25.000 mensen in Wonji en omgeving. In de zomer is de regentijd waardoor het landschap erg groen zal zijn.
Bouw van Klaslokalen in Wonji Shewa in 2016
Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Wonji Shewa
Er zijn geen berichten.
ET216 | Ze zijn er weer!
Weliswaar met vertraging, maar niet minder vrolijk, arriveerde de Ethiopië-groep vanmiddag op Schiphol. De bagagekelder had nog een laatste 'verrassing', waardoor de groep uiteindelijk nog dik twee uur extra vertraging boekte.
Lees meerET216 | Alternatieve terugvlucht geregeld
Het is verrassend snel gelukt om een nieuwe terugvlucht te regelen voor de in Istanbul gestrande Ethiopië-groep.
Lees meerUnexpected visit to Wonji Shewa
Project officer Tom made an extra visit to Wonji to see the result since last time. Read his experience below to find out what the current situation is like.
Lees meerLaatste stand van zaken in Wonji
Tijdens het laatste set-up bezoek eind November in Ethiopie, was er helaas geen tijd om richting Wonji Shewa te reizen, maar gelukkig hebben we wel een update ontvangen van coordinator Erango.
Hij gaf aan dat het aantal leerlingen is gestegen naar 182, waarvan 78 jongens en 104 meisjes. Dit geeft aan dat de school goed gebruikt wordt en de ouders ook de kwaliteit van de school erkennen doordat ze hun kinderen graag naar deze school sturen. Ook het aantal docenten is toegenomen: er zijn nu 7 docenten die les geven op de school.
Zoals in de foto van de school statistieken te zien is, is de school gestart met Grade 5. Voorwaarde van de overheid is dat je als school dan ook door gaat tot en met grade 8. Dat is dus de verantwoordelijkheid die de school (en de lokale kerk) op zich heeft genomen. Van Erango begrepen we dat de leiding van de kerk een duidelijke visie heeft en in staat is om dit soort stappen te nemen. Mede hierdoor loopt de school zo goed. Hier zijn we erg blij mee!
P.O. BOX 5829
Addis Abeba
Ethiopia
+251 552 92 34
EKHC
World Servants is via Tear in contact gekomen met de Ethiopian Kale Heywet Church (EKHC). Met deze organisatie startte World Servants in 2012 een tweejarige pilotfase. De ontwikkelingsafdeling van de kerk voert diverse programma’s uit op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg en water & sanitatie. Andere activiteiten binnen het water- en sanitatieprogramma van deze partner worden onder andere door Tear ondersteund.
Je helpt mee om het onderwijs te verbeteren. Er zijn nu 4 klaslokalen beschikbaar voor de 280 kinderen op deze school. Dat is veel te weinig om een volledige basisschool van klas 1-8 te kunnen runnen. En op dit moment is er geen andere plek voor de kinderen om heen te gaan. De dichtstbijzijnde overheidsschool is te ver weg en ook overbevolkt.
Doordat je mee bouwt aan kwalitatief goede klaslokalen zullen de kinderen beter presteren waardoor de kans groter is dat ze kunnen doorstromen naar het middelbaar onderwijs. Bouw jij mee?
Doelen:
- Betere leer- en lesomgeving (ruimer, beter geventileerd, betere voorzieningen) creëren voor kinderen uit Wonji en omgeving
- Voor de leerkrachten is het ook beter om in goede klaslokalen les te geven. Hun motivatie wordt hierdoor veel groter omdat zij beter les kunnen geven. Hierdoor wordt vaak de aanwezigheid en de kwaliteit van het onderwijs vergroot.