Chamkoko is een plattelandsdorpje in het heuvelachtige Mzimba South district in Malawi. Dit district ligt op de grens van het centrale en noordelijke deel van Malawi. In dit dorpje wonen ongeveer 750 mensen. Ze wonen vaak met families bij elkaar in lemen huizen met rieten daken. De meeste families zijn boeren die leven van de opbrengst van hun land. Ze verbouwen onder andere mais, soja, koffie en tabak. De dichtstbijzijnde plaats aan de snelweg is Nkhamenya, dit is ongeveer 30 kilometer vanaf Chamkoko, zo’n 60-90 minuten rijden.
Bouw van lerarenwoningen en latrines in Chamkoko in 2021
Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Chamkoko
Een nieuwe update uit Chamkoko
Projectcoördinator Mussa was vorige week in Chamkoko en doet verslag van de bouw.
Lees meerDe bouw in Chamkoko is begonnen
De eerste steen is gelegd en dat wordt gevierd! Het volkslied wordt gezongen en de leerlingen en lokale vrouwen zingen een lied. De komende weken gaat de gemeenschap van Chamkoko aan de slag om de lerarenwoningen zo snel mogelijk af te bouwen.
Lees meerEr zijn geen berichten.
Girls changing room klaar en kerstgroet voor Bethel groep!
Bekijk gauw de video met de kerstgroet, maar vooral ook om meer te horen over het belang van deze nieuwe verschoningsruimtes voor meisjes.
Lees meerMussa Nyirenda
Boardman Road
Mzuzu
Malawi
+265 131 13 44
ccapeducation.department@gmail.com
CCAP Malawi
The Church of Central Africa Presbyterian (CCAP) is actief in drie landen: Zambia, Zimbabwe en Malawi. In Malawi is CCAP de grootste protestantse kerkgenootschap. Het genootschap is opgericht in 1875 en bestaat dus al meer dan 140 jaar. Er is in die jaren veel bereikt en daar heeft ook de afdeling onderwijs waarmee World Servants samenwerkt een grote rol in gespeeld. CCAP Malawi verzorgt onderwijs voor zowel de allerkleinsten, als voor kinderen op de basisschool en jongeren op de middelbare school. Ook zijn er scholen opgericht voor kinderen met een beperking. Op deze manier probeert CCAP met iedereen in het land rekening te houden en te zorgen voor passend onderwijs.
Met name in het noordelijke en centrale gedeelte van Malawi is er veel tot stand gekomen. Een paar cijfers op een rij:
- Meer dan 400 zogeheten ‘Community Based Childcare Centres’ om zo de ontwikkeling van de kleine kinderen in het land te stimuleren.
- Meer dan 500 basisscholen waarvan op dit moment ruim 250.000 leerlingen gebruik maken.
- Begonnen met bouwen van middelbare scholen waarop nu al meer dan 1600 leerlingen zitten.
- Eén school voor blinden en 3 scholen voor doven zijn opgericht.
Daarnaast biedt de afdeling ook trainingen aan voor de leraren van bovenstaande scholen, is er gedacht aan beroepsopleidingen voor studenten en wordt er jaarlijks een studiebeurs gegeven aan 150 meiden die op de middelbare school willen beginnen.
Ook op het gebied van gezondheidszorg (HIV/Aids), kinderrechten en betrokkenheid van de bevolking worden programma’s opgezet om zo niet alleen de ontwikkeling van kennis een boost te geven, maar ook om de algemene ontwikkeling van verschillende gemeenschappen te vergroten.
De zes niet getrainde leraren van de school in Chamkoko geven nu les aan maar liefst 425 leerlingen. De overheid stuurt alleen goed opgeleide leraren naar een school wanneer er goede huisvesting voor ze is.
Op dit moment wonen de leraren in huizen die door de lokale gemeenschap zijn gebouwd. De kwaliteit van deze huizen is niet optimaal: ze hebben een rieten dak en de muren zijn vaak van klei gemaakt, waardoor het niet aantrekkelijk is om hier te wonen en werken. En dat is precies waar jij mee kunt bouwen aan verandering.
Door samen met de bevolking twee goede lerarenwoningen te bouwen, zorg je ervoor dat twee extra leraren die gekwalificeerd zijn, hun kennis aan de leerlingen doorgeven. Dit verbetert de kwaliteit van het onderwijs en zo zullen meer kinderen hun school goed afronden.
Voor meisjes is het extra moeilijk om naar school te gaan. Hun ouders zien meestal het belang van goed onderwijs niet in. Daarnaast zijn ze vaak nodig op het land en trouwen de meisjes op jonge leeftijd. De oudere meisjes gaan meestal niet naar school tijdens de menstruatieperiode. Door het aanbieden van een veilige en hygiënische plek waar ze zichzelf kunnen verschonen is de kans groter dat de meisjes naar school blijven gaan en daardoor niet achter lopen in hun ontwikkeling.
Doelen:
- Aantrekken van meer en gekwalificeerde leraren: hierdoor zijn er meer leraren per leerling en wordt de kwaliteit van het onderwijs verbeterd.
- Verbeteren van de woonomgeving: door betere en ruimere huizen wonen de docenten hier met plezier wat een positieve invloed heeft op hun werk.
- Kwaliteit verbeteren van de school: als de omstandigheden waaronder les gegeven wordt verbeteren, sturen ouders hun kinderen eerder naar school. Hierdoor kunnen meer kinderen leren lezen, schrijven en zich ontwikkelen.
- Verbeteren van sanitaire voorzieningen: om te bereiken dat er minder kinderen ziek worden en dat meisjes tijdens de menstruatieperiode ook naar school kunnen blijven gaan.