Bouw van Klaslokalen, toiletten en keuken in Samaipatta in 2012

  • Herinnering bouwgroep
    Herinnering bouwgroep
  • Eindresultaat
    Eindresultaat
  • School als verblijfplaats
    School als verblijfplaats
  • Schoolterrein bij bouwplaats
    Schoolterrein bij bouwplaats
  • P2286786939.jpg
    P2286786939.jpg
  • P2286785295.jpg
    P2286785295.jpg
  • Steenfabriek
    Steenfabriek
  • P2286784862.jpg
    P2286784862.jpg

Foto's worden opgehaald...

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Samaipatta


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Er zijn geen berichten.

Er zijn geen berichten.

Veel persoonlijke aandacht

Bij aankomst van ons evaluatiebezoek bij de kleuterschool van Samaipata was het groot feest. Een van de kinderen was jarig, dus we vielen met onze neus in de taart. Direct was ook zichtbaar hoeveel zorg en enthousiasme de leraressen hebben voor de vele kinderen en hoe de ouders eveneens betrokken waren om dit feest mogelijk te maken. Er waren slingers, taart, cadeautjes, traktaties en natuurlijk een echte piñata! Prachtig om de kinderen zo blij te zien.
Als we later de nieuwe directrice spreken verteld ze hoe belangrijk het is om ook aan deze dingen aandacht te geven op school. De meeste kinderen komen uit arme gezinnen waar geen geld is voor een verjaardagsfeest, sterker nog, er zijn kinderen die zonder ontbijt naar school komen. Gelukkig heeft de school sinds januari 2017 de legale status van kleuterschool gekregen, waardoor nu zowel het salaris van beide leraressen als ook dat van de assistent wordt betaald, maar daarnaast ontvangt de school ook voedsel van de overheid. De basisingrediënten worden door de overheid gebracht, de PTA zorgt voor fruit en groenten, evenals voor het salaris voor de kokkin. Dat de PTA zo betrokken is bij de school, is in de loop van de jaren gegroeid. De mensen in Samaipata wilden eerst zien end an pas geloven dat deze kleuterschool goed zou gaan functioneren, omdat de school voorheen gevestigd was in het woonhuis van een ouder echtpaar en het geen prettige leeromgeving was voor de kinderen. Inmiddels is dit veranderd en is Arco Iris de meest geliefde kleuterschool van Samaipata geworden. Als we vragen waardoor dit nu precies komt, antwoord de directrice: “Door de liefde van de leraressen voor de kinderen!

De school ziet er ook goed verzorgd, schoon en onderhouden uit. Een lerares verteld dat zij dit zelf schoonhouden en het tevens gebruiken als voorbeeld om de kinderen van jongs af aan te leren dat het belangrijk is om schoon te maken. Jong geleerd, oud gedaan!

Op dit moment gaan er 69 kinderen naar de kleuterschool en moeten de leraressen helaas ‘nee’ zeggen tegen ouders die hun kinderen graag daar naar school willen laten gaan. Simpelweg omdat er niet voldoende ruimte is. Er zitten nu 24 kinderen in de eerste klas en 45 in de tweede, terwijl het maximum eigenlijk 30 kinderen per klas is. Daarom is hun grote droom dan ook, dat er in de toekomst nog meer klaslokalen bij zullen komen. Met een extra lokaal zal de overheid ook het salaris betalen van een extra leerkracht.

Lees meer

Mooie visitekaartje voor de regio.

Het hele gebouw was perfect afgewerkt en in gebruik genomen door de kinderen. Slechts twee kleinere ruimtes aan de linkerkant van het gebouw waren niet in gebruik op het moment van het bezoek. De lokale overheid heeft de school ondersteund door het plaatsen van nieuwe hekken en de mooie speelplaats. Zij betalen ook nog steeds voor de keukenmedewerker. De school is gunstig gelegen in het gebied en daarom ziet de lokale overheid dit project als een mooie visitekaartje voor de regio.
Het aantal leraren daalde vorig jaar. Nu zijn er slechts twee leraren over voor ongeveer 75 kinderen. Eerder was er 2 leerkrachten en 2 assistenten op de school. We ontdekten dat de voormalige directeur, wie zelf een van de assistenten betaalde, gestopt is. Zijn plek is nu overgenomen door een van de leerkrachten. De lokale overheid wou het salaris van de assistent niet betalen. De twee overgebleven leerkrachten moeten veel van het werk op de school doen o.a. het schoonmaken van de lokalen. Dit komt gedeeltelijk omdat de ouders vaak niet kunnen helpen overdag .
De school heeft inmiddels wel nieuwe eigentijdse schoolboeken die betaald zijn door de ouders. Ze betalen ook voor het dagelijks ontbijt en voor andere schoolspulletjes. Het was mooi om te zien hoe de dagelijkse levensomstandigheden voor de kinderen verbeterd zijn.

Lees meer
Gebied
Partner

Calle Tocomosi (Urbanización Cotoca) 5
Santa Cruz de la Sierra
Bolivia (Plurinational State of)
+591 355 07 03
info@forvidas.org

For Vidas

Het doel van de organisatie For Vidas is om bij te dragen aan het verbeteren van het onderwijs in het land. Dit doen ze door het lesmaterialen voor leerkrachten te maken. Ook het geven van trainingen en workshops is een belangrijk onderdeel van de werkwijze van de organisatie. Hierdoor worden zowel leerkrachten als ouders geïnformeerd en worden kinderen geholpen in hun ontwikkeling. Het bijbrengen van sociale vaardigheden en het verhogen van de kwaliteit van het leven van jonge Bolivianen speelt hierin een grote rol. Om kinderen van de straat te houden en ze te behoeden voor onder meer drugsverslaving en huiselijk geweld, is ook hulp bij het toepassen van principes en morele waarden opgenomen in het proces. Zo helpt For Vidas niet alleen op educatief, maar ook op pedagogisch gebied.

Ongeveer 39% van de Bolivianen leeft onder de armoedegrens. Dit is waarom er geprobeerd wordt om in ieder geval de volgende generatie wél aan een baan te helpen en dus ook aan een redelijk inkomen. Wij dragen hier graag aan bij en steunen daarom deze projecten.

World Servants biedt hulp door nieuwe klaslokalen te bouwen. Naast dat op deze manier de kans op beter onderwijs wordt vergroot, wordt er ook ingespeeld op de groeiende bevolking in de regio. In dit geval geldt dus beide: kwaliteit én kwantiteit worden door de bouw van nieuwe klaslokalen verhoogd. In directe zin helpt World Servants door te helpen bouwen aan klaslokalen, maar daarnaast ook in indirecte zin door de kinderen in het land te helpen aan een betere toekomst.