Nakpanduri ligt in het Noorden van Ghana en is een van de vijf grotere dorpen in het Bunkpurugu/ Yungoo district (Northern Region) met ruim 5.000 inwoners. Het is een nieuw district dat begin 2005 is ontstaan uit het East Mamprusi district. Het district heeft in totaal rond de 85.000 inwoners met als hoofdstad Bunkpurugu (250 kilometer van Tamale, de tweede stad van het land en de hoofdstad van de Northern Region). Het is een gebied met veel kleine gemeenschappen waar mensen een zwaar leven hebben en afhankelijk zijn van de opbrengst van hun land. Voorzieningen als elektriciteit, stromend water riolering heeft men op het platteland niet of nauwelijks. Kinderen kunnen wel naar school maar de faciliteiten zijn meestal slecht en de kwaliteit is vaak laag.
Bouw van Lerarenwoningen bij een school in Nakpanduri in 2016
Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Nakpanduri
Er zijn geen berichten.
GH216 | Back from Ghana
De Ghana-gangers staan weer op Hollandse bodem. Na drie weken avontuur in het Noorden van Ghana werden ze warm ontvangen.
Lees meerGH216 | Reis volgens planning
"Keurig op tijd in Dubai", zo SMS't Ghana-hoofdleider Jan Bosman vanmorgen in alle vroegte.
Lees meerDe leerkrachten aan het woord
Leerkrachten blij en tevreden.
Er wonen 4 leerkrachten in de huizen die gebouwd zijn door World Servants.
Onderstaand vertellen ze in het kort wat de voordelen zijn voor hun zelf van het wonen in deze huizen bij de school en wat de impact op de studenten is.
Leerkracht Kusi Benjamin
T.o.v. huren geeft het wonen in deze huizen financiële verlichting. Het geeft ook minder spanning dan wanneer ik een huis zou moeten huren. Dit komt ten goede aan de (werk)productiviteit.
Een groot voordeel is dat toegang tot voorzieningen zoals toilet, keuken en badkamer nu beschikbaar zijn.
Impact op de studenten
1. Het zorgde ervoor dat leerlingen punctueel op school zijn en dat ze de schoolomgeving schoon houden. Het zorgde er ook voor dat ze rustig zijn voordat de lessen beginnen.
2. Het heeft ook ervoor gezorgd dat studenten kunnen profiteren van extra lessen. Studenten kunnen me ook makkelijk aanspreken.
3. Mijn aanwezigheid en die van mijn collega’s heeft discipline onder de studenten op school gebracht.
Leerkracht Kumah Stephen Nsiah
Het wonen in deze huizen zorgt ervoor dat ik punctueel en regelmatig op school ben. Hierdoor is mijn productiviteit verhoogd. Het geeft ook verlichting omdat ik niet naar een kamer hoef te zoeken om te huren.
Dichtbij school wonen motiveert me om deel te nemen aan de lessen voor de studenten tijdens de vakantie.
Impact op de studenten
1. Het zorgt ervoor dat de leerlingen contact met mij opnemen voor hulp, ook buiten de schooluren, zodat ze nog beter leren.
2. Mede door mijn aanwezigheid heeft het discipline in de school gebracht. Dit stimuleerde mij ook om tijdig op school te zijn.
3. De studenten zijn ook gestimuleerd om zelfstandig de schoolomgeving netjes te houden.
Leerkracht Antwi Kwarfo Emmanuel
Mijn verhuizing naar de school is een grote opluchting voor me, mede doordat voorzieningen zoals toilet, keuken en badkamer die beschikbaar zijn. Ik voel me hier thuis en ben niet van plan weg te gaan van dit schoolgemeenschap waar het onderwijs enorm is verbeterd.
Het wonen in deze huizen geeft financiële verlichting (t.o.v. huren).
Impact op de studenten
1. Studenten hebben voordeel van de extra lessen die ik geef. Studenten spreken me sneller en makkelijker aan en dat komt het onderwijs ten goede.
2. Door zelf gedisciplineerd te zijn heeft dat ook discipline onder studenten gebracht.
3. Studenten zijn zelf ook punctueler geworden waardoor ze de schoolomgeving voor hun eigen bestwil goed schoon houden.
Leerkracht Oppong George
Het wonen in deze huizen geeft mij financiele verlichting waardoor ik meer gemotiveerd ben om mij volledig in te zetten voor de school. Ik ben gemotiveerd om punctueel en regelmatig op school te zijn om effectief onderwijs te geven. Het is comfortabel om hier te wonen dankzij alle voorzieningen.
Impact op de studenten
1. Studenten zijn punctueel op school en zijn voorbereid op effectief onderwijs.
2. Mijn aanwezigheid en die van mijn collega's heeft discipline onder studenten in de school gebracht.
3. De studenten profiteren van extra lessen vanwege onze aanwezigheid bij de school.
Report by AGREDS
1. Summary
2. Introduction on the project
3. Operational level
The construction
Facilitation of the team
Facilitation of the team went on well. Accommodation was well arranged under the prevailing condition in the project community. Participants were accommodated in a classroom built by WS team in 2014. Good meals were served participants during the entire project period. The childrens programme is rated as being very successful. Life skills programme was well organized. Cultural and touristic outings went on well.
Transportation
Safety / Field Security Plan
AGREDS before the project did security checks in and around the project areas through the local government. Safety
Cooperation with the WSN project staff
Involvement of the stakeholders
Applicant: was encouraging. Gave all needed support i.e visiting during project and spent time in interacting with participants and community members.
Staff: the cooks did a good job. Provided meals liked by participants. They were a few times meals were late. AGREDs will work on that. AGREDS provided a Jeep which served the team during the project. This made coordination of the project very successful since the vehicle was to carry participants and to collect other project items such as meat, bread, fruits etc. AGREDS technical team were very much prepared for the project and put in their best and managed to work with well with participants
Beneficiaries: the direct beneficiaries of the project who are the teachers. Teachers of the school were on holidays but the few teachers who were in town participated in the construction works and assisted WS team in other project functional areas.
The local authorities: the local authorities helped in mobilizing the local community for the project and were represented during the interim handing over.
Community: provided land for the project, supplied water for construction and contributed both skilled and unskilled labour.
4. Development of the project
5. Lessons learned
Lees meer
Stephen Abarika
P.O. Box CT 1647
Cantonments
Accra
Ghana
+233 302 43 37 87
info@agcareghana.org
AG Care Ghana
Assemblies of God Care Ghana (AG Care Ghana, voorheen AGREDS) is een christelijke organisatie die zich inzet voor de kansarmen in Ghana. AG Care valt onder de Assemblies of God kerk die op alle continenten aanwezig is om via de verschillende lokale afdelingen missie teams en missionarissen uit te zenden, en anderzijds praktische hulp te bieden. Dit doen ze op heel veel verschillende manieren, soms in samenwerking met andere hulporganisaties.
Om de situatie voor de verschillende doelgroepen te verbeteren heeft AG Care Ghana programma’s opgezet om zo de ontwikkeling van onderwijs, gezondheid en sanitaire voorzieningen in gang te zetten. World Servants ondersteund het programma van AG Care Ghana al sinds 1991 op verschillende gebieden, door onder andere de bouw van klaslokalen voor zowel basis- als middelbare scholen, klinieken, latrines en water tanken. Maar ook de bouw van woningen voor leerkrachten of medisch personeel: minstens net zo belangrijk voor een betere kwaliteit van onderwijs en zorg.
Belangrijk speerpunt van AG Care is het stimuleren van onderwijs voor meisjes. Dit doen ze door het opzetten van voorlichting en bewustwordingsprogramma’s en de bouw van verschoningsruimtes (Girls Changing Rooms) zodat meisjes ook tijdens de menstruatieperiode naar school blijven gaan, en daardoor niet uitstromen uit het onderwijs.
Het programma voor de verbetering van onderwijs en gezondheidszorg richt zich met name op gemeenschappen in het noorden van Ghana, en daarnaast heeft AG Care een programma gericht op armoedebestrijding in Accra.
Daarnaast is AG Care ook betrokken bij:
- Gezondheidszorg: niet alleen medicijnen worden gebruikt om ziektes in het land tegen te gaan. AG Care pakt het probleem aan bij de bron: ziektes voorkómen. In de gemeenschap worden voorlichting, trainingen en clinics gegeven om de bevolking zoveel mogelijk in te lichten over zaken als veel voorkomende ziektes.
- Noodhulp: deze afdeling van de organisatie is verantwoordelijk voor het coördineren van de rampenbestrijding wanneer zoiets voorkomt. Maar ook de wederopbouw en bemiddeling in conflicten nemen ze voor hun rekening.
- Armoedebestrijding: bijna 29% van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Een onderdeel van dit programma is dan ook het verstrekken van kleine leningen. Ook probeert AG Care door middel van lifeskills-trainingen de mensen in het land (met name vrouwen) beroepsvaardigheden aan te leren (bijv in het Lifeline Centre in Accra). Dit vergroot de kans op het vinden van een baan om zo in hun levensonderhoud te kunnen voorzien en succesvol te kunnen (re)integreren in de samenleving.
- Evangelisatie: op een praktische manier probeert AG Care de Bijbelse leer over te dragen waarbij onderwerpen als zorg voor armen, verlichting van het lijden en sociale rechtvaardigheid aan bod komen.
Nog steeds hebben veel kinderen geen toegang tot goede volledige onderwijs voorzieningen. Dit is ook de situatie voor veel scholen in het Noorden van Ghana. Dit leidt tot het niet volgen van lessen of het eerder stoppen met school door gebrek aan goede faciliteiten.
Hier ga jij verandering in brengen door:
- Vergroten van de betrokkenheid van de gemeenschap door samen te bouwen aan de woningen
- Wederzijds leren en nieuwe inzichten op doen door elkaar te ontmoeten in huisbezoeken,
sport & spel..
Doelen:
- Door de woningen kunnen leraren op een goede plek vlakbij school wonen, waardoor ze zich sneller commiteren aan de school. Vooral voor getrainde leraren die gemakkelijk elders een baan kunnen krijgen zullen zich hierdoor toch willen binden. Daardoor gaat de kwalitetit van onderwijs omhoog.
- De gemeenschap draagt zelf zorg voor het beheer en het onderhoud van de voorzieningen.