Chankhazi is een plattelandsdorp in het Msimba district. De huizen in het dorp liggen meestal ver uit elkaar en worden omgeven door stukken land waarop de inwoners mais, pinda’s, soja en tabak verbouwen. Hier kunnen de gezinnen van eten en het overige deel verkopen om bijvoorbeeld schoolgeld mee te betalen. Water komt van de waterpomp in het dorp waar iedereen gebruik van mag maken.
Bouw van lerarenwoningen voor de basisschool in Chankhazi
Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Chankhazi
De funderingen zijn bijna klaar in Chankhazi
Projectcoördinator Mussa is in Chankhazi en blij met wat hij daar aantreft, de funderingen zijn zo goed als klaar. Chankhazi is klaar voor jullie komst.
Lees meerChankhazi maakt zich klaar voor jullie komst
In voorbereiding op de komst van groep MA124 wordt in Chankhazi hard gewerkt aan de fundering van de twee lerarenwoningen. Projectcoördinator Mussa legt uit...
Lees meerMA124 | Aankomst in Utrecht
MA124 is veilig en wel aangekomen in Utrecht.
MA124 | Naar het vliegtuig
Mooie ontwikkelingen in Chankhazi
Nu de groep terug in Nederland is wordt er in Malawi nog hard gewerkt aan het afronden van de twee lerarenwoningen. Projectcoördinator Mussa doet verslag. De overheid heeft alvast nieuwe leraren aan de school toegewezen. Zo hebben de woningen nu al impact.
Lees meerMA124 | Laatste deelnemers zijn ook in Nederland
Mussa Nyirenda
Boardman Road
Mzuzu
Malawi
+265 131 13 44
ccapeducation.department@gmail.com
CCAP Malawi
The Church of Central Africa Presbyterian (CCAP) is actief in drie landen: Zambia, Zimbabwe en Malawi. In Malawi is CCAP de grootste protestantse kerkgenootschap. Het genootschap is opgericht in 1875 en bestaat dus al meer dan 140 jaar. Er is in die jaren veel bereikt en daar heeft ook de afdeling onderwijs waarmee World Servants samenwerkt een grote rol in gespeeld. CCAP Malawi verzorgt onderwijs voor zowel de allerkleinsten, als voor kinderen op de basisschool en jongeren op de middelbare school. Ook zijn er scholen opgericht voor kinderen met een beperking. Op deze manier probeert CCAP met iedereen in het land rekening te houden en te zorgen voor passend onderwijs.
Met name in het noordelijke en centrale gedeelte van Malawi is er veel tot stand gekomen. Een paar cijfers op een rij:
- Meer dan 400 zogeheten ‘Community Based Childcare Centres’ om zo de ontwikkeling van de kleine kinderen in het land te stimuleren.
- Meer dan 500 basisscholen waarvan op dit moment ruim 250.000 leerlingen gebruik maken.
- Begonnen met bouwen van middelbare scholen waarop nu al meer dan 1600 leerlingen zitten.
- Eén school voor blinden en 3 scholen voor doven zijn opgericht.
Daarnaast biedt de afdeling ook trainingen aan voor de leraren van bovenstaande scholen, is er gedacht aan beroepsopleidingen voor studenten en wordt er jaarlijks een studiebeurs gegeven aan 150 meiden die op de middelbare school willen beginnen.
Ook op het gebied van gezondheidszorg (HIV/Aids), kinderrechten en betrokkenheid van de bevolking worden programma’s opgezet om zo niet alleen de ontwikkeling van kennis een boost te geven, maar ook om de algemene ontwikkeling van verschillende gemeenschappen te vergroten.
De basisschool in Chankhazi heeft 363 leerlingen die verdeeld zijn over acht groepen. Zij krijgen les van vijf gekwalificeerde leraren en twee assistenten die worden betaald door de inwoners van Chankhazi. Helaas is dit niet genoeg om de kinderen van goed onderwijs te voorzien. Het mooiste zou zijn als elke groep zijn eigen gekwalificeerde leraar heeft zodat leraren de aandacht niet over klassen hoeven te verdelen en alle klassen tegelijkertijd les kunnen krijgen. Een kwalitatief goede woning is daarnaast ook belangrijk voor de prestatie van de leraren. Zo hoeven zij zich geen zorgen te maken over de kwaliteit van hun woning tijdens het regenseizoen en kunnen ze zich helemaal focussen op het lesgeven. Dit alles zal bijdragen aan een verbetering van het onderwijs in het dorp.
Doelen:
- Meer gekwalificeerde leraren
- Verhoogde prestatie en motivatie huidige leraren
- Elke groep zijn/haar eigen leraar
- Hoger kwaliteit onderwijs