Najong, Noord-Ghana
In de warme zon, op het plein van het schoolgebouw wat World Servants gebouwd heeft in 2012, zitten we op plastic stoelen. Veel kinderen kijken nieuwsgierig door de ramen naar wat wij 'batuli' (blanken) aan het doen zijn. Ik praat met Joseph Abudu, 53 en reeds lange tijd als docent werkzaam in dit gebied. Hij was er ook toen World Servants er in 2012 aan het bouwen was: "De groep was heel vriendelijk. We hebben veel samen gedaan, zelfs een basketbalwedstrijd gespeeld met z'n allen!" "Het is echt veranderd in ons voordeel. De school biedt plaats aan zoveel leerlingen, en ze kunnen eindelijk goed zitten, want de inrichting is voor elkaar. Ook de schoolborden zijn veel beter. De leerlingen kunnen nu goed lezen wat er staat."
We zitten precies op de scheidingslijn tussen oud en nieuw. Links steekt het nieuwe vers geschilderde gebouw nogal af tegen het oude, met afbladerende verfresten bedekte gebouw. Er is een kwaliteitsverschil te zien, optisch dan. Maar is er meer veranderd? Joseph geeft antwoord: "Het lesgeven en het leren is verbeterd. Leerlingen zitten er droog en schoon, ze halen betere resultaten in de nieuwe omgeving. Ook het gebouw is aantrekkelijk, dit is een goed ding, want het trekt nieuwe leerlingen en docenten uit de omgeving aan!"
Joseph Abudu lijkt een vriendelijke man, en ziet er verzorgd uit. Op mijn vraag of er ook iets is wat er voor hem persoonlijk veranderd is, deelt hij met mij een grote glimlach. "Ik vond het gebouw er zo goed uitzien, dat het ook voor mij tijd werd om dingen te veranderen. Als je onder een boom, of in een vervallen gebouw lesgeeft maakt het niet zoveel uit wat je aandoet. Maar nu vind ik dat mijn kleding moet passen bij het gebouw. Netjes en verzorgd. Ook helpt dit om gerespecteerd te worden door ouders, collega's en leerlingen. Je moet voorbereid zijn voor dat je gaat lesgeven. Ik moet nu ook mijn huiswerk doen, de lessen zijn beter voorbereid, dus wordt school ook aantrekkelijker voor leerlingen!"
Yde Kuipers