Vrouwen krijgen de ruimte om mee te doen!
Projectupdate van 5 november 2015 door Henri Plas en Jan van der Leest
Bij aankomst in Langbina was direct al duidelijk dat de boodschap goed over gekomen was: we wilden graag spreken met vertegenwoordigers van de verschillende stakeholders, namelijk de leraren, de PTA en SMC. Die zaten al op ons te wachten onder de boom. Er was zelfs ook nog iemand die eigenlijk bemiddeld tussen het ministerie van onderwijs en de school, de zogenaamde “circuit supervisor”. We konden in totaal dus van 4 kanten het verhaal horen hoe zij tegen de situatie voor het project en na die tijd aan kijken.
Als eerste was de circuit supervisor, mr. David, aan het woord. Hij is verantwoordelijk voor een aantal scholen binnen een bepaald gebied, waaronder ook deze school. Hij begon direct al super enthousiast: “Look at the building today and when you compare it to that time: it is amazing!” In de oude situatie zaten de kinderen op de grond en werden vies van de modder, met name in de regentijd. Ook moesten ze op de grond liggen als ze in hun schriften wilden schrijven. Nu zitten ze op hun stoel en schrijven ze netjes op hun tafel. Hun uniformen zijn niet meer smerig.
We spreken ook met twee vrouwen. De eerste is mrs. Ramatu, de penningmeester van de ouderraad (Parent Teacher Association (PTA)). Zij is actief als lid van de gemeenschap en promoot de betrokkenheid van de vrouwen bij het project. Ze heeft zelf ook kinderen op deze school. Mrs. Ramatu geeft aan dat de school eerder niet aantrekkelijk was om je kinderen heen te sturen. Het was een oud gebouw gemaakt van modder. Nu er nieuwe klaslokalen staan krijgen we ook de mogelijkheid om als vrouwen mee te doen in het managen van deze school. En de kinderen hebben nou verbeterde klaslokalen wat een betere les- en leeromgeving is! De andere vrouw is mrs. Alima. Zij helpt mrs. Ramatu met het mobiliseren van de vrouwen. Elke keer als er wat gedaan kan worden door de vrouwen uit het dorp zorgt zij ervoor dat de vrouwen aanwezig zijn. Zo ook tijdens het project: Er waren vrouwen die meehielpen met de aanvoer van zand/water etc. Een ander voorbeeld wat ze gaf was een bijeenkomst van de “District Education office” over het belang van het naar school sturen van je kinderen, hoe je ervoor zorgt dat je kinderen op school blijven (en niet halverwege van school gaan), en hoe je ze kunt ondersteunen. Zij zorgde ervoor dat de vrouwen aanwezig waren of ze gaf feedback over deze bijeenkomst als ze er niet bij waren.
We spraken ook nog met Mr. Inusah Seidu. Hij is leraar en komt oorspronkelijk niet uit deze regio maar uit Tamale. Hij werd aan deze school toegewezen en was bij aankomst in Langbina onaangenaam verrast. Er stond nog een oud schoolgebouw van klei en de omstandigheden om les te geven waren niet heel aangenaam. Hij was het liefst direct weer terug naar Tamale gegaan, maar besloot om te blijven. Na een tijdje kwam het bericht dat er een groep blanken zou komen om een nieuwe school te bouwen, maar hij dacht dat dat een grap was. Totdat ze daadwerkelijk kwamen: “Everybody was so happy, the communinty, the children and the staff! It was like a miracle!”. “And after that all the materials were brought, the chairs and desks. We are lucky to have this at our school”. Many pupils now come to our school, even the very small ones really want to go to school. Even our neighbours come to see what has changed here.” Nadat de gebouwen zijn afgemaakt zijn ook de leerkrachten getraind hoe ze beter les kunnen geven met behulp van lesmiddelen en hun lessen kunnen voorbereiden. De kinderen begrijpen de lessen nu beter en laten dat ook zien in de klas!
Na de groep van World Servants heeft ook Edukans verder gebouwd aan de school en is er nog een blok van 3 klaslokalen gerealiseerd. In totaal nu dus voldoende lokalen voor klas 1-6. Ook zijn er meer leerkrachten toegewezen aan de school, is er een watertank gebouwd en latrines en zijn naast de leraren, ook de PTA en SMC (School Management Committee = Schoolbestuur) getraind. Daarnaast zijn er ook leer en lesmiddelen afgeleverd. In totaal een enorme gezamenlijke inzet die maakt dat de leraren nu ook aangeven dat ze veel beter les kunnen geven en betere resultaten zien bij de leerlingen.