Back in Sawaliga

Project update van 20 mei 2020 door Cor Bakker, Wouter Puppels, Stephen Abarika en Ton Keesmaat


Samen met Stephen Abarika van AG Care hebben de set-uppers Wouter, Ton en Cor een bezoek gebracht aan dit mooie dorp waar in 2017 een prachtig schoolgebouw is neergezet. We spraken daar met de hoofdonderwijzeres mevrouw Mohammed. Zij is erg blij met het nieuwe gebouw maar vindt het jammer dat haar personeel niet in het dorp kan wonen. In de video vertelt ze waarom.

Het mooie gebouw is sinds de oplevering in gebruik door de basisschool van Sawaliga. Helaas is in de zomer van 2019 het dak eraf gewaaid. Gelukkig kon dit kort voor ons bezoek weer worden gerepareerd, mede dankzij de inspanningen van de hoofdonderwijzeres. Zij is een sterke persoonlijkheid en erg gedreven. Ze speelt een belangrijke rol binnen de gemeenschap en in het contact met de lokale overheid. Ook tijdens het project in 2017 toonde zij zich zeer betrokken. Door de komst van het nieuwe schoolgebouw is de belangstelling voor het onderwijs toegenomen. Meer ouders bezoeken de school om te zien hoe het met de leerkrachten en kinderen gaat. De gemeenschap leerde ook hoe het samenwerken als team een weg kan zijn naar het oplossen van problemen waar men mee te kampen had. Het nieuwe gebouw zorgt er natuurlijk ook voor dat er geen overvolle klaslokalen meer zijn. De verwachting is dat de prestaties van leerlingen hierdoor zullen toenemen, waardoor er meer kans is op een goede baan. Op de lange termijn kunnen ze hierdoor meer betekenen voor de gemeenschap.
Op de basisschool van Sawaliga werken 7 gediplomeerde leraren. Ze wonen allemaal in Bolgatanga en reizen dagelijks heen en weer naar Sawaliga, omdat de gemeenschap op dit moment niet kan voorzien in huisvesting of een kamer om te slapen. Dit maakt het voor de leerkrachten niet aantrekkelijk om hier te werken. De reiskosten zijn hoog en tijdens het regenseizoen zijn de wegen soms zo slecht dat ze Sawaliga niet kunnen bereiken. Door het lange reizen kan de school ook niet altijd op tijd beginnen en hebben de leerkrachten minder contact met de gemeenschap. Desondanks zijn ze toch erg gemotiveerd. Daarom zou het mooi zijn als er in dit dorp lerarenwoningen gebouwd konden worden. Door twee accommodaties te bouwen kunnen er vier leerkrachten overnachten, waardoor de continuïteit van het onderwijs en het contact met de gemeenschap zullen toenemen. Naast lerarenwoningen is er ook behoefte aan GCR's voor de tienermeisjes. De gemeenschap is ook zeer gemotiveerd en wil op allerlei manieren helpen om dit te realiseren.