Stevige pap in Kandezu
Projectupdate van 3 juni 2015 door Jan van der Leest
We komen precies op tijd aan: de schoolkinderen zijn net aan het genieten van een vers bereide maaltijd en ze vinden het erg lekker! De moeders staan in de keuken en krijgen nog wat aanwijzingen van Mussa die aan geeft dat de pap nog iets minder 'stevig' mag. Zelf de pap mag geoptimaliseerd worden! Het programma loopt voorspoeding en vorig week is er nog een lading ingredienten bezorgd om de komende maanden maaltijden te kunnen aanbieden aan de kinderen. Tijdens het gesprek met de vertegenwoordigers van de gemeenschap en de kinderen hebben we uitgelegd dat dit programma voor 3 jaar is, waar ze erg blij mee waren. Ze konden ons vertellen dat ze op school al merken dat de kinderen zich beter kunnen concentreren en beter luisteren, omdat ze geen lege maag meer hebben.
Op dit moment heeft de school 82 leerlingen verdeeld over 3 klassen. Klas 4 zal volgend schooljaar starten. Er zijn drie leraren (2 mannen en 1 vrouw) in dienst op deze school. Twee van hen zijn getrainde leerkrachten en éé is nog in opleiding.
De gemeenschap legt de focus op het afronden van de lerarenwoning. Ze vinden het erg belangrijk dat de docenten zo snel mogelijk in de gemeenschap komen wonen. Er moet nog even doorgewerkt worden, want de vloer moet nog worden gemaakt evenals deuren, ramen en niet te vergeten een likje verf. De klaslokalen worden hierna als hoogste prioriteit aangemerkt, ook al worden de lokalen in de huidige staat - nog niet helemaal afgewerkt - ook wel gebruikt.
Het dorp heeft samen met CCAP ook een School Improvement Plan (SIP) gemaakt. Ze gebruiken dit document onder andere om te lobbyen bij het District Education kantoor voor een extra (3de) woning. Dit resulteerde in de toezegging dat het District de belangrijkste bouwmaterialen voor deze woning beschikbaar zal stellen.
Door deze gezamenlijke inzet van gemeenschap, CCAP, World Servants en de deelnemers kan er in korte tijd veel bereikt worden! Zodra weer nieuws hebben uit Kanjazi is dat op de website te vinden.