RW122 op bezoek in Gahengeri

Storytelling van 14 juli 2022


In de zomer van 2022 zijn een aantal deelnemers/leiders van groep RW122 op bezoek geweest in Gahengeri (in deze update gebruiken de schrijvers de naam Rwamagana, dit is hetzelfde dorp). In Gahengeri is in 2021 een kleuterschool gebouwd, door corona zonder groep. Drie deelnemers/leiders van de groep die toen zouden bouwen waren mee tijdens dit bezoek en konden zo met eigen ogen zien waar zij zo hard voor actie gevoerd hadden, heel bijzonder. Annelinde deelt wat ze daar zag...

Aangekomen in Rwamagana werden we verrast door de grootte van de school. Hij is nog groter dan de school die wij aan het bouwen waren in Rwabashenyi. We werden verwelkomd door de directrice van de primary school en de voorzitter van de ouderraad. Er werd gezegd dat we moesten wachten, omdat er ook vertegenwoordigers van Help a Child ons zouden vergezellen in de rondleiding. Uiteindelijk kregen we samen met twee vertegenwoordigers van Help a Child Uganda, twee vertegenwoordigers van Help a Child Kenya en twee mensen van Help a Child Rwanda een rondleiding door de school. De kleuterschool bestaat uit drie lokalen: baby class voor kinderen van 3 tot 4 jaar, middle class voor kinderen van 4 tot 5 jaar en top class voor kinderen van 5 tot 6 jaar. De klaslokalen zijn mooi versierd met plaatjes van letters en op de grond ligt allemaal speelgoed zoals blokken, een speelkleed en een speelweegschaal. Daarnaast is er ook nog een ruimte in het gebouw om te koken. In een klein gebouwtje buiten de school zijn de toiletten. Waarvan wij dachten dat het wasbakken zonder kraan waren, blijken de urinoirs voor de jongens te zijn. Daarnaast waren er twee gaten (toiletten) voor jongens en twee voor meiden. Tot onze verbazing was er ook nog een ‘normale’ wc voor kinderen met een handicap.

In de top class waren er tijdens onze rondleiding als enige nog kinderen. Zij waren afscheid aan het nemen, want zij beginnen in september aan de primary school. In de baby class was een oudervergadering bezig. De ouders konden hier hun evaluatiepunten aangeven voor de school. Voordat de evaluatie begon vertelde de voorzitter van de ouderenraad hoe de school precies werd gebruikt en wij waren daardoor allemaal enorm positief verrast. De school geeft vijf dagen per week les van 7 tot 12 aan zo’n 130 kinderen. De kinderen leren het lezen van cijfers en letters, krijgen les over hygiëne en krijgen eten. Bovendien wordt er op hun gezondheid gelet. Eén keer in de zoveel tijd worden de kinderen gewogen en gemeten en wordt er naar hun bloeddruk gekeken om hun groei en eetgewoontes in de gaten te houden. De kleuterschool is naast een school dus eigenlijk ook een soort consultatiebureau. In de vakanties worden er een paar keer per week activiteiten georganiseerd zodat de kinderen wat te eten kunnen krijgen en ze een veilige plek hebben om te spelen. Naast dat de school kinderen onderwijst, zijn er ook programma’s voor de ouders. De ouders krijgen les over goed en voedzaam eten en hygiëne. Ouders kunnen wanneer zij willen ook leren schrijven, lezen en Engelse les krijgen.

Na het praatje van de voorzitter van de ouderraad was er ruimte voor de ouders en de bezoekers om vragen te stellen en verbeterpunten te geven. Een moeder begon te vertellen hoeveel deze school voor haar betekent. Ze vertelde dat het voor haar heel fijn was dat haar kinderen een veilige plek hadden om naar toe te gaan, zodat zij zich geen zorgen hoefde te maken over haar kinderen waardoor zij extra kon gaan werken. Daarnaast was er ook een ouder met een verbeterpunt. Hij zei dat de school beter zou kunnen worden op het gebied van inclusiviteit van gehandicapten. Er is dan wel een wc voor kinderen met een handicap, maar er zijn geen gehandicapten op school. Sommigen van de ouders beweerden dat er ook daadwerkelijk geen gehandicapten zijn in die leeftijd, maar Help a Child zei dat ze dit gingen aankaarten.

Na dit bezoek waren wij allemaal enorm enthousiast. We waren verbaasd dat de school op zoveel verschillende manieren bijdraagt aan een beter leven voor de kinderen en de ouders. Het zorgde bij ons allemaal voor extra motivatie om nog even extra hard door te bouwen voor onze kleuterschool in Rwabashenyi. Persoonlijk zorgde het bij mij voor een extra bevestiging dat ik hier met iets enorm moois bezig was. Ik realiseerde me dat wij als Nederlanders daadwerkelijk iets kunnen betekenen voor mensen in andere landen.