Ons laatste bezoek aan Laminaya

Project update van 18 januari 2024 door Robert Hoogendoorn en Romana Bremer


Wat kun je je nog herinneren van de groep? Het schoolhoofd begint te grijnzen en zegt: "Nou, er was een blanke man die gewoon in een palmboom probeerde te klimmen. Daarmee overtrof hij al onze verwachtingen ;)."

We zitten met elkaar in de lerarenkamer van Laminaya. Op de vraag wat ze zich nog van de groep kunnen herinneren, beginnen de leraren allemaal te glimlachen. Een van de docenten zei: “World Servants begon de bouw van deze school, maar de gemeenschap deed ook goed z’n best door palen, stenen en water bij te dragen. Bij World Servants werkten mannen en vrouwen samen, ze mengden beton, gaven dingen aan elkaar door. Er werd samen gespeeld, ook met de kinderen. Er was interactie, gesprekken, uitwisselingen. Toen de groep aankwam, werden ze ontvangen met dans. Ze zijn zelfs wezen logeren bij mensen thuis.”

De voorzitter vult aan: “We hebben een wandeling gemaakt in de omgeving, door het bos. Ze gingen van huis naar huis, speelden voetbal, zongen voor de kinderen, dansten samen. Ik herinner me dat een blanke man probeerde een palmboom te beklimmen. Dat was grappig. Het was een bijzondere tijd. De gemeenschap was verrast om blanke mensen te zien en de kinderen volgden hen overal. Het heeft veel positiefs gebracht in de gemeenschap en ook nieuwe kennis.”

Er zijn 609 leerlingen, zowel uit Laminaya als omliggende dorpen. In 2022 is kleuteronderwijs toegevoegd. Bij de kleuters werd gezongen en gedanst. In hogere klassen maakten de leerlingen graag een praatje met de bezoekers. Vorig jaar zijn alle 28 leerlingen van klas 6 geslaagd voor hun examen. Allen zijn doorgegaan naar de middelbare school in een naburig dorp. Tot nu toe is er geen uitval. “Ze komen graag naar school.”

De school staat er goed bij, al zijn er scheuren zichtbaar in de muren. Alle zeven klaslokalen en de latrines zijn in gebruik. De school heeft inmiddels 12 leraren, van wie 10 voor de basisschool. Van deze 10 zijn er 3 gekwalificeerd en worden de 7 overige leraren voorbereid op het examen. Als je gekwalificeerd bent, krijg je ook betaald vanuit de overheid, dus dit is erg belangrijk voor ze. Daarnaast ontvangt de school lesmaterialen van de overheid.

Een van de leraren bevestigt dat de school een aantrekkingskracht heeft. Hij is speciaal overgekomen naar deze school omdat deze beter is dan vele andere scholen in de omgeving. Ze zijn CTF ook erg dankbaar voor alle aanvullende steun die ze krijgen om de school draaiende te houden, zoals banken, boeken, maaltijden, uniformen, training voor docenten en alfabetiseringslessen.

Voor het gebouw staat een vlaggenmast, die de school zelf heeft geïnstalleerd. “Dit is een teken van onze blijdschap en trots wegens deze school.” De gemeenschap en het schoolbestuur zijn op nog meer manieren actief. Het terrein rondom de school is afgeschermd door een hek dat de gemeenschap zelf heeft geplaatst. Er werden voorbereidingen getroffen op het veld voor de school voor een sportwedstrijd.

Het is voor ons echter de laatste keer dat we hier zijn. World Servants heeft dit project nu 5 jaar lang gevolgd en de school doet het goed. We praten over de dromen van de school. Zo zouden ze graag een stuk bouwland aan de school willen toevoegen om enerzijds de kinderen vaardigheden met betrekking tot landbouw bij te brengen en anderzijds de school meer zelfvoorzienend te maken. Goede ambities. Het blijft wel lastig met de beperkte middelen om dit soort zaken te realiseren. Maar de school doet zijn best en we laten de school dan ook met een gerust hart over aan het bestuur en de gemeenschap.

Voordat we vertrekken, gaan we nog even langs de bakkerij. Ook die is nog in gebruik en ziet er netjes uit.

Dus namens Laminaya, CTF en World Servants ... ontzettend bedankt voor jullie bijdrage. De school doet het super en dat is mede dankzij jullie mogelijk gemaakt! Iets om in 2024 net zo trots op te zijn als in de vorige jaren. Een blijvende impact, dat is zeker!