Ontwikkeling begint bij een droom
Storytelling van 15 augustus 2016
Tijden hun project in 2016 zijn Marius, Martijn en Jaap in Chimoza geweest om verschillende mensen te interviewen om er zo achter te komen wat het project in 2014 voor hen betekend heeft. In eerste instantie zouden zij alleen een professionele leraar en een vrijwillige leraar interviewen, maar uiteindelijk werd het een interview met beide en nog meer vrijwillige leraren en lokale bevolking.
World Servants heeft in 2014 twee lerarenwoningen gebouwd. Voor het project was de school er al wel, maar er werd les gegeven door vier vrijwillige leraren. De lokale bevolking zag het belang van goedgeschoolde leraren. Maar om in aanmerking te komen voor een World Servants project moest de school een CCAP school worden. Zo gezegd, zo gedaan, maar er was nog meer voorbereiding nodig, waar de lokale bevolking hard voor heeft gewerkt. De lokale bevolking had goed door dat het leven moeilijk was en dat er een lage standaard was, er kwamen ook maar 130 kinderen af en toe naar school. Een school die niet heel goed aangeschreven staat en ook maar weinig vakken aanbiedt, gaat niet de kinderen aantrekken die wat verder weg wonen. Daar is dan niet de motivatie voor. Maar dat deze school er was, was al een grote verandering voor de community. De vrijwilliger van de school was ook aanwezig. Hij verteld dat er vijf jaar geleden helemaal niemand kon lezen of schrijven. Maar hij had de droom om er een professionele school te starten. Doordat mensen kunnen leren en schrijven is er al veel meer kennis en ontstaat er een kettingreactie in de community. De vrijwillige leraar verteld dat hij nadat hij zelf school had afgerond een passie voor kinderen kreeg. Hij werd getraind via extra workshops door de CCAP en kon uiteindelijk hier les geven. Tijdens het project deed hij ook het kinderwerk.
Nadat de fundering er lag en er een waterpomp + wasruimte was kon de Nederlandse groep komen. De lokale bevolking kon het niet geloven dat er zo’n grote groep naar hen zou komen, ze waren erg enthousiast. Ze vonden het geweldig dat de vrouwen ook aan het bouwen waren, de samenwerking tussen de lokale bevolking en de Nederlanders verliep soepel. De bouw van de twee lerarenwoningen had een grote invloed op de community. Door deze bouw raakte de overheid ook meer betrokken, zij zorgde voor lesmateriaal en voor toiletten. De community is zelf meer gemotiveerd om dingen aan te pakken, zo willen ze binnenkort de weg verbeteren.
Nadat de groep weg was, heeft de lokale bevolking de huizen binnen twee weken afgebouwd. Ze moesten de vloer nog doen en het gebouw nog verven. Het kinderwerk heeft ook voor de kinderen verandering gebracht. Hun levensstijl veranderde ook omdat hun ouders aan het bouwen waren. Kinderen geven nu ook aan dat hun droom is om metselaar te worden. Niet alleen kinderen voelden verandering, maar ook volwassene. Vrouwen gingen mannenwerk doen en andersom. Verder vond de lokale bevolking het heel leuk om de Nederlanders te ontvangen in hun eigen huis, zo konden zij met trots vertellen over hun eigen cultuur.
De goedgeschoolde leraar arriveerde pas een jaar nadat de bouw was afgerond. Hij heeft de school gereorganiseerd en de omgeving ontwikkeld. De tweede leraar wordt snel verwacht, vooral omdat er nu veel meer kinderen zijn; 300! De samenwerking tussen de vrijwillige leraren en de goedgeschoolde leraar gaat goed. Elke vrijdagmiddag wordt de planning voor de volgende week besproken en de professionele leraar probeert de vrijwillige leraren ook wat te leren over zijn lesmethoden.
Door deze goede samenwerking worden er nu ook meerdere vakken gegeven. Om de kwaliteit van de lessen te waarborgen worden de lessen beoordeelt door mensen van buitenaf. Het bijzondere aan de goede kwaliteit lessen is dat de kinderen nu ook hun ouders dingen leren, bijvoorbeeld over hygiëne. Een ander positief gevolg is dat meer kinderen naar secundary school kunnen. Daarvoor moesten ouders soms wel hun koeien verkopen, maar ze kunnen ze het belang van school zien. Voor wezen betaald CCAP de secundary school.
De professionele leraar heeft eerst op een andere school les gegeven, maar hij zag hier de uitdaging om deze community te ontwikkelen. Hij vond het uiteindelijk niet moeilijk om te settelen, want de ouders en de vrijwillige leraren waren al goed georganiseerd. Om de kwaliteit van CCAP leraren te waarborgen zijn er voor hen ook regels, ze mogen niet roken/drinken en maar met 1 vrouw hebben. Dit is belangrijk want de leraar is een rolmodel voor de kinderen. Tot slot wil de leraar vertellen dat de community heel dankbaar is, dat het vele deuren opende en dat ze nog grote dromen hebben voor de secundary school.