Bouw van klaslokalen voor een basisschool in Magbafth

  • Maak kennis met de cultuur
    Maak kennis met de cultuur
  • De kracht van samenwerken
    De kracht van samenwerken
  • Bezoek een lokale kerkdienst
    Bezoek een lokale kerkdienst
  • Waar sta jij straks?
    Waar sta jij straks?
  • Op avontuur door de jungle
    Op avontuur door de jungle
  • Geef een voetbalclinic
    Geef een voetbalclinic
  • Leer van de locals
    Leer van de locals
  • Leer de traditionele dans
    Leer de traditionele dans
  • Bouw mee aan beter onderwijs
    Bouw mee aan beter onderwijs
Veilige school
Markt
Palmbomen & katoenbomen

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Magbafth


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Magbafth heeft er vertrouwen in

Vol vertrouwen wordt er niet alleen gewerkt aan de fundering voor de lokalen, maar ook voor de toiletten.

Lees meer

Magbafth is er klaar voor, laat de groep maar komen!

Is Magbafth klaar voor de groep? “Ja, we zijn er klaar voor! Laat ze maar komen!”

Lees meer

Er zijn geen berichten.

Er zijn geen berichten.

Gebied
Partner
Verandering

De school ligt in Magbafth, vlakbij Lunsar, Port Loko district. Mensen wonen hier veelal in lemen huizen. Ze leven van landbouw en kleinschalige handel. In Lunsar zijn bruisende markten waar je met de koks inkopen doet.

Umaru Fofanah

Private Bag 205
Freetown
Sierra Leone
+232 22 23 68 02
ctfmj@yahoo.com

CTF

Sinds 2007 werkt World Servants samen met de Cotton Tree Foundation (CTF) in Sierra Leone. De organisatie richt zich op de verbetering van de landbouw en het onderwijs in het land. Daarnaast is ook de ontwikkeling van het bedrijfsleven een belangrijk uitgangspunt in de werkwijze van CTF.

Met name in het noorden en het westen worden er projecten ondersteund, zo ook door World Servants. De armoede op het platteland is daar erg hoog: maar liefst 78% leeft hier onder de armoedegrens. Goed onderwijs zou dus helpen om in ieder geval de toekomst van de volgende generaties perspectief te bieden.

Er wordt aandacht besteed aan de kinderen, de ouders, leraren en het management van een school. De programma’s gaan over het bijbrengen van het belang van familie, en gelijkheid wat betreft geslacht. CTF vindt dat met name (naast de ouders) ook leraren hierin een belangrijke rol kunnen spelen. Verder is er een training over HIV/Aids en is er het programma leiderschap dat gegeven wordt aan zowel het management als leraren van een school.

Wat betreft de landbouw heeft CTF ook verschillende programma’s om de ontwikkeling te vergroten:

  • Aanmoedigen van het levensonderhoud: producenten wordt aangeleerd zo efficiënt mogelijk te verbouwen en daarna een zo eerlijk mogelijke prijs voor hun product te laten bepalen.
  • Het hygiëne programma om zo de mensen bewust te maken en ze de kennis te geven over het gebruik van sanitair en water.
  • Als laatste een programma dat bestaat uit het geven van specifieke trainingen voor het beroepsonderwijs, gericht op landbouw.

Het huidige gebouw van de basisschool in Magbafth is in 2012 gebouwd. Er verschijnen steeds nieuwe scheuren in de lemen muren. Reparaties zijn van korte duur en daarom niet meer mogelijk. De vloeren doen letterlijk veel stof opwaaien. Als het regent, stroomt het water de lokalen in. Niet alle lokalen kunnen gebruikt worden. De leraren en leerlingen leven met de angst van instorting. Nieuwe lokalen zullen weer een gevoel van veiligheid geven, ook tijdens het regenseizoen. Met meer lokalen in gebruik, kunnen leerlingen van iedere klas ruimer zitten, in een eigen lokaal, zonder afleiding van andere groepen. Ook kunnen jullie met de lokale bevolking de handen uit de mouwen steken om de tafels en schoolbanken een opknapbeurt te geven.

Doelen:

  • Bijdragen aan een veilige leeromgeving
  • Meer ruimte zorgt voor rust en focus bij de leerlingen
  • Elke schooldag les kunnen geven, ongeacht het weer