Bouw van klaslokalen voor een basisschool in New Maforki

  • Even naar de markt
    Even naar de markt
  • Feest vieren zoals je nooit gedaan hebt
    Feest vieren zoals je nooit gedaan hebt
  • Teamwork makes the dream work
    Teamwork makes the dream work
  • Tijd voor de interland
    Tijd voor de interland
  • Samen spelen
    Samen spelen
  • Wat dacht je van een dagje strand?
    Wat dacht je van een dagje strand?
  • Erop uit in de groene omgeving
    Erop uit in de groene omgeving
  • Zaterdag hikedag
    Zaterdag hikedag
  • Metselen kun je leren
    Metselen kun je leren
  • Bouw een toekomst
    Bouw een toekomst
Grote school
Chief
Cotton tree

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in New Maforki


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

De fundering van de nieuwe lokalen is gereed

New Maforki is allang klaar voor de komst van de groep. De voorbereidingen voor de bouw zijn getroffen.

Lees meer

“Wij zijn klaar om jullie te ontvangen"

New Maforki heeft er zin in. De lokalen die in 2022 zijn gebouwd, worden door vele leerlingen gebruikt. Teveel leerlingen voor de beperkte ruimte. Daarom komen er nog eens vier lokalen bij.

Lees meer

SL224 | Gearriveerd

Daar zijn ze weer!

Lees meer

SL224 | Laatste stukje

Ze zijn er "bijna". 🚌

Lees meer

Vier op een rij

De eersten worden de laatsten en de laatsten worden de eersten.

Lees meer
Gebied
Partner
Verandering

De school staat in het dorp New Maforki, Port Loko district, in het noorden van Sierra Leone. Dit is een paar uur rijden vanaf de hoofdstad Freetown. Het is een van de armste en meest kwetsbare districten in het land. De voornaamste bron van inkomsten bestaat uit landbouw, zoals cassave, rijst en zoete aardappelen, voornamelijk voor eigen consumptie en kleinschalige verkoop.

Umaru Fofanah

Private Bag 205
Freetown
Sierra Leone
+232 22 23 68 02
ctfmj@yahoo.com

CTF

Sinds 2007 werkt World Servants samen met de Cotton Tree Foundation (CTF) in Sierra Leone. De organisatie richt zich op de verbetering van de landbouw en het onderwijs in het land. Daarnaast is ook de ontwikkeling van het bedrijfsleven een belangrijk uitgangspunt in de werkwijze van CTF.

Met name in het noorden en het westen worden er projecten ondersteund, zo ook door World Servants. De armoede op het platteland is daar erg hoog: maar liefst 78% leeft hier onder de armoedegrens. Goed onderwijs zou dus helpen om in ieder geval de toekomst van de volgende generaties perspectief te bieden.

Er wordt aandacht besteed aan de kinderen, de ouders, leraren en het management van een school. De programma’s gaan over het bijbrengen van het belang van familie, en gelijkheid wat betreft geslacht. CTF vindt dat met name (naast de ouders) ook leraren hierin een belangrijke rol kunnen spelen. Verder is er een training over HIV/Aids en is er het programma leiderschap dat gegeven wordt aan zowel het management als leraren van een school.

Wat betreft de landbouw heeft CTF ook verschillende programma’s om de ontwikkeling te vergroten:

  • Aanmoedigen van het levensonderhoud: producenten wordt aangeleerd zo efficiënt mogelijk te verbouwen en daarna een zo eerlijk mogelijke prijs voor hun product te laten bepalen.
  • Het hygiëne programma om zo de mensen bewust te maken en ze de kennis te geven over het gebruik van sanitair en water.
  • Als laatste een programma dat bestaat uit het geven van specifieke trainingen voor het beroepsonderwijs, gericht op landbouw.

Slechts 1/3 van de kinderen in Sierra Leone rondt een volledige schoolcarrière af. Dit heeft te maken met een ongeschikte leeromgeving. Nadat de overheid met een programma is gekomen voor gratis onderwijs, is wel het aantal leerlingen toegenomen, maar niet het aantal klaslokalen en docenten. Hierdoor is het aantal leerlingen per klas aanzienlijk toegenomen, wat de concentratie niet ten goede komt. Vooral in de lagere klassen zijn er veel leerlingen in New Maforki. Als er niet meer kinderen toegelaten kunnen worden op deze school, moeten ze een behoorlijke afstand lopen naar naburige dorpen, langs gevaarlijke wegen. Dat brengt de nodige risico’s met zich mee en kan een negatieve impact hebben op hun aanwezigheid op school. Nieuwe lokalen helpen een passende, stimulerende en veilige leeromgeving te creëren voor leerlingen en leraren.


Doelen:

  • Aantal leerlingen per lokaal verminderen voor een geschiktere, stimulerende, veilige leeromgeving.
  • Voorkomen dat leerlingen ver moeten lopen naar andere scholen omdat er geen plaats voor ze is in New Maforki.
  • Bijdragen aan betere resultaten op school.