Bouw van klaslokalen in Molozi in 2021

  • Feestelijke overdracht
    Feestelijke overdracht
  • Een mooi herdenken schilderen
    Een mooi herdenken schilderen
  • Een gezellig gesprek
    Een gezellig gesprek
  • Zambiaanse dans
    Zambiaanse dans
  • Soms heb je even een duwtje nodig
    Soms heb je even een duwtje nodig
  • Op safari
    Op safari
  • Zekere keeper
    Zekere keeper
  • Fun tijdens het bouwen
    Fun tijdens het bouwen
  • Enthousiasme
    Enthousiasme
  • ''Wilhelmus...''
    ''Wilhelmus...''
  • Fiets je mee?
    Fiets je mee?
Ontmoeting met lokale bevolking
Tropisch klimaat
Meebouwen aan beter onderwijs

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Molozi


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

De bouw in Molozi is gestart

Vandaag ontvingen we van projectcoördinator Moffat foto- en videomateriaal uit Molozi, de bouw is daar gestart en de muren staan inmiddels al tot deurhoogte.

Lees meer

Molozi maakt zich klaar voor de bouw

Gisteren was projectcoördinator Moffat in Molozi om te kijken of Molozi er klaar voor is om te starten met de bouw. De fundering die vorig jaar gelegd is staat er nog goed bij en binnenkort kunnen de werkzaamheden gaan beginnen. Moffat probeert jullie via deze weg zoveel mogelijk op de hoogte te houden.

Lees meer

Er zijn geen berichten.

Binnenkort 7 klaslokalen in Molozi

Voor het project had Molozi maar twee klaslokalen, met hulp van World Servants zijn er in de coronatijd twee lokalen bijgebouwd. Binnenkort worden drie lokalen opgeleverd door de overheid.

Lees meer

Mariëlle, Rozemijn, Iris en André bezoeken Molozi

Afgelopen zomer waren Mariëlle, Rozemijn, Iris en André in Zambia op project, ze hebben hierbij ook Molozi bezocht en Mariëlle vertelt hoe het daar gaat...

Lees meer

Gebied
Partner
Verandering

Je gaat naar Molozi, een plattelandsdorp in het oostelijke Lundazi district van Zambia. Molozi ligt op ongeveer een uur rijden ten zuidoosten van Lundazi, de centrale plaats in het district. De inwoners van dit gebied zijn overwegend christelijk. De armoede in dit gebied is groot en mensen leven van de opbrengst van hun land. Zambia kent een tropisch klimaat, dat gekenmerkt wordt door een regenseizoen en een droog seizoen. In onze zomer is het daar winter en dan is het de droge tijd van het jaar. Overdag is het een graad of 20-25, 's nachts koelt het wel flink af tot ongeveer 15 graden.

Moffat Zulu

P.O. Box 530019
Lundazi
Zambia

ccapeducation@zamtel.zm

CCAP Zambia

The Church of Central Africa Presbyterian (CCAP) is actief in drie landen: Zambia, Zimbabwe en Malawi. In Zambia is CCAP sinds 1984 actief. Het genootschap zelf is opgericht in 1875 en bestaat dus al meer dan 140 jaar.

Op het gebied van onderwijs helpt CCAP Zambia zowel kinderen en jongeren als leraren om goed onderwijs te krijgen en te verzorgen. Op dit moment heeft de organisatie 10 basisscholen en 4 middelbare scholen onder haar hoede. Dit betekent dat er 14.000 studenten kwalitatief goed onderwijs krijgen. Daarnaast worden er ook verschillende trainingen gegeven voor zowel leraren als het managementteam.

In Zambia zijn ziektes als malaria en HIV/Aids ieder jaar een grote oorzaak van het hoge dodenaantal. CCAP Zambia probeert hier een preventieve rol in te spelen door samen met het ministerie voor gezondheidszorg verschillende gezondheidscentra te ondersteunen.
Naast gezondheidszorg en onderwijs zijn onder andere ook het trainen van ex-gevangenen, hulp bij het landbouwproces en het bewustmaken van het belang van politieke participatie facetten waar CCAP Zambia zich mee bezig houdt om het land verder te ontwikkelen.

Op dit moment bestaat de school uit 200 kinderen verdeeld over zeven klassen, maar de school heeft slechts twee klaslokalen. Dit betekent dat de leraren ‘s morgens en ‘s middags aan verschillende klassen lesgeven en dat klassen gecombineerd moeten worden. De jongste kinderen krijgen buiten les onder de boom. De uitval van kinderen is groot, waar de eerste klassen ruim 50 leerlingen hebben zijn dit er in de hoogste klassen nog geen 20 leerlingen.  

Doelen:

  • Minder kinderen per klas is meer persoonlijke aandacht
  • Voldoende klaslokalen realiseren waardoor meer kinderen naar school gaan
  • Niveau van het onderwijs omhoog
  • Meer kinderen die hun school afmaken