Alle updates van Inge
Een model school in Asenema
Het bezoek van het set-up team aan Asenema was het ultieme begin van een set-up reis! Als je als set-upper je eerste project bezoekt en ziet dat alles er tot in de puntjes goed uit ziet, dat alles georganiseerd is als een lopende machine en je ziet de tevreden en blije gezichten van de docenten in Asenema, dan kan de rest van je set-up reis eigenlijk alleen maar tegenvallen.
De klaslokalen die gebouwd zijn in 2019 zien er enorm goed uit. Inmiddels bijna 5 jaar oud zie je zowel de school zelf als de gemeenschap maar zeker ook de leerlingen erg netjes gebruik maken van de faciliteit. Twee van de drie gebouwde lokalen worden gebruikt voor de kleuterschool, of kindergarten zoals dat heet. Vanuit een lokale gulle gever zijn veel boeken aangeschaft en zodoende voldoet het derde lokaal nu als bibliotheek voor de school. Om het nogmaals te zeggen, zowel de klaslokalen als de bibliotheek zijn een streling voor het oog, zo zien we het als set-uppers graag maar helaas niet vaak.
De school heeft verder in samenwerking met de lokale overheid ook een voedselprogramma voor alle leerlingen goed georganiseerd. Dit liep voor 2019 nog wat moeizaam, waarbij met name de toevoer van de voedingsmiddelen niet altijd gebeurde. Inmiddels is dat probleem opgelost. Wat hier enorm aan bijgedragen heeft is dat het district ook de goede kwaliteit van de school in Asenema is opgevallen. Zodoende wordt Asanema nu als model school gezien en komen hoofden van andere scholen kijken en horen hoe Asenema de zaken georganiseerd heeft.
Een heel groot compliment dus voor het School Management Comite en heel fijn voor ons om te zien dat de lokalen zo goed gebruikt en onderhouden worden.
Update from Asenema
Coordinator Stephen writes:
"The 3-classroom block that was constructed through efforts of the Dutch team and locals is now being used by the Kindergarten school children. This intervention has seen enrolment in the school at the KG department move from 70 before the project to a current number of 153. The facility has also helped to improve good quality teaching and learning. Learner ability to understand during lessons has improved. This is because they now learn in conducive learning environment will walls decorated with pictures that enhances teaching and learning. Special learning centers have been created in the classrooms where teachers take pupils there to learn. Pupils no longer have to run home from school during rains.
The inception of the project has also gone a long way to impact positively the mindset of the community towards the school and education issues. The community have painted the Primary and the JHS block. They also periodically organized themselves to clean the school compound as a community."
I also received a message from the community for the team: “World Servants, we are so grateful for opening a new chapter in Asenema community and your names had been written in the hearts of the people of the Asenema community. You will always be remembered’’.
‘Hoe kijkt coördinator Stephen Abarika terug op het project?
Context and summary
Describe the original plan/idea for the project. Has the project been executed as planned?
Asenema is rural and predominantely a farming community located in the eastern region of southern Ghana. The community has a Kindergaten, Primary- and Junior Secondary School. One of the two classroom blocks serving the kindergarten and primary levels, falls below the quality of a standard of a good classroom. Water collects into the classrooms during the raining season making teaching and learning difficult. A replacement of this sub-standard classroom block became a top priority for the community and school managers.
Some two years ago, there was a discusion on the posibility of doing a project in Ghana involving World Servants Netherlands, Compansion Netherlands, AG Care Ghana and Compansion Ghana. After a long time of consultations among these organisations, a project identification exercise was commisioned to identify a community in eastern region where a classroom block can be constructed. Asenema primary school was the school was selected after the identification team visited four community schools in the Odukrom district. The outcome of the identification exercise was communicated to World Servants and a building project with Dutch volunteers was organised and sent to Ghana for the construction of a 3 classroom block with office and store.
School infrastructure such as a high quality standard classroom is crucial for improved school enrolment, good quality teaching and learning and learner performance.
Give a (short) general description of the implementation of the project.
Planning, organizing, implementation, scheduling etc. during the project was to a large extent well managed, given the context of the local project community. The only community communication center was used by the youth chief of the Asenema community to disseminate information and mobilise community for the project. Community participation on the project improved with time. The WS team exhibited high level of flexibility during the project period which paved way for easy integration and good flow of work on site. Building materials were in full supply on site. Local government and Ghana Education Service staff supported the project. The Mayor of Odukrom visited the site and interacted with participants. Coordination among key stakeholders was very good. The outcome was the sound team work during the project implementation that played a major role in delivering the desire project output within an agreed time frame.
How do you look back on the following topics? How was it arranged, what went well, what could be done better?
Construction
Buildings worked on
A 3-classroom block with office and store was the project for GH519 project plan. Construction works on the 3-classroom block with office and store was executed according to approved building design/plan. All necessary building materials were positioned in good time for the commencement and completion of the project. AG Care technical team and the Dutch technical leader (a lady) planned, worked and monitored together and succeeded in leading participants and local community members to execute the project. The lady Dutch technical leader was highly commended by Asenema community for her outstanding performance on the project. By the time the Dutch team left the project community, roofing was done and windows and doors fixed. Sand and blocks for the project laid far from the building project site and had to be conveyed to the site by community members. This made the work a bit heavy for community members. The tipper truck which was used to collect sand for the project could not drive close to the site due to heavy rains.
Tasks to be done
As at the time the team was leaving Asenema community, works that were left to be carried out included the flooring, plastering, painting and fixing of locks. Together with some community members, the local artisan recruited by AG Care and his team of professionals managed to complete the project within a period of 2 weeks. Pictures of same project has since been forwarded to WS. At this point the objective to construct 3-classroom block with office and store in Asenema was achieved.
Programs
Children program
The programme offered children the opportunity to partake in variety of activities that enhance their skills in singing, drawing and colouring, tracing, storytelling, playing etc. One could see the enthusiasm with which the children participated in these activities directed by World Servants Volunteers. Above all, the children’s programme created a lot of awareness among the children in the community who God is and how He loves them. Organizing children in groups for specific activities was one strategy adopted for the children’s programme. This approach helped in managing children during the programme and also promoted concentration among the children and promoted learning among the children.
Cultural and touristic outings
A mix of cultural exchange activities were carried out during the period participants stayed in the community. Participants visited local homes, local market, clinic, waterfalls, church and farm.
Home visits:
The participants divided themselves into groups and with translators, visited the local homes and families. The home visits afforded participants the opportunity to interact with local people in the comfort of their homes. During the visit, participants discovered more clearly, the socio-economic way of life of the local people. The engagement also marked a period of exchange of cultures between Dutch participants and Asenema people. It was an exciting moment.
Visit to Market:
Participants visited a local market. The visit afforded participants the opportunity to witness how trading in goods and services is carried out in the village setting. The team visited Asenema local market. Participants bought things of their choice. It was great fun.
Visit to clinic:
The participants had the privilege of visiting and interacting with staff of clinic. The officer in-charge at the clinic conducted participants around the facility and gave a talk on how the facility was serving the community. Participants appreciated the vast difference between a health facility in Ghana and in The Netherlands.
Visit to church :
Participants participated in church service during the project. For the first Sunday, the team fellowshipped with Odukrom Assemblies of God Church. The Assemblies of God church in Odukrom is a beneficiary church for Compassion Ghana project. Rev. Abraham is the pastor of the church. The construction of the classroom block also marked the planting of an Assemblies of God church in Asenema. One of the classrooms will be used for church service on Sundays and during the week. As a result, participants attended the second Sunday service in Asenema in the newly constructed classroom block. The service was conducted by Rev. Abraham.
Visit with sponsored children:
One unique activity that the team carried out was a meeting with sponsored children un the Compassion Ghana child sponsorship programme. Some participants of the GH519 project group had children in Ghana that they personally sponsor. As that of the project activities, it was arranged for these sponsors to physically meet with their sponsored children while they were on the project in Asenema. Children who were sponsored by participants on the project were transported from parts of Ghana to Odukrom where they met face to face with their sponsors. It was indeed a special moment and delight to watch.
This component for AG Care made the Asenema project unique and also added value to participant expectation, feeling. More of such project that has Compassion principle attached will help create a better orientation and understanding in the minds of volunteers from the north on the importance of what Compassion is doing in transforming lives of vulnerable children in developing countries such as Ghana.
Singing and drumming:
Participants were treated to local music using local bamboo sticks as instruments. With different lengths and sizes, the sticks made different sounds. It was a delight to watch. It was very entertaining for participants. This activity was organised in the evenings allowing participation to release stress from work on the project during the day.
Touristic outings:
The GH 519 team paid a visit to the Asenema Waterfalls. It was an exciting experience for the team. They had fun in the falls. The team also visited Aburi Gardens. Participants paid a day’s visit to Koforidua, the reginal capital of eastern region.
Life Skills program and Football for Water
Life skills was also organised for Junior High School students in Asenema. The engagement JHS students to discuss issues that affect teens and the youth. Some of the topics discussed focused on self-awareness, coping with peer pressure, basic hygiene issues, and dealing with people with problems. The program was based on biblical principles with Christian values and standards that is expected to change the world view, their actions and inactions in their daily lives. At the end of the programme, few of the teenagers who participated in the programme were sampled and interviewed about the programme. Responses received did indicate that the youth enjoyed and liked what was discusses during each session. According to them, there were a lot of learning poles from the programme which they hope to build on.
Cooperation and involvement
Leadership team World Servants
The leadership team for project GH 519 was cooperative, flexible, supportive and accepted advises on local context related issues. This level of understanding paved way for an all-inclusive project. They executed their assigned roles and activities effectively during the project. They were by themselves fully involved in all other project activities. The leadership performance with respect of managing participants was tremendous making team members achieve most of their individual project objectives.
Local leaders / key persons
Local leaders put in their best as long as this project is concerned. Key persons in the community were very instrumental in mobilizing the local community for the project. The community youth chief, Assembly man, Rev. Abraham (Assemblies of God Pastor), head teacher, classroom teachers worked tirelessly, together with WS leadership to make the project a big success.
Community
Community members of Asenema participated actively in the project before, during and after the participants left the project community. The community supported the project with unskilled labour. The objective to have active participation of members of the community during the project was achieved.
Beneficiaries
The project enjoyed good cooperation and involvement from school children, teachers and parents. This high level of involvement in the project by the beneficiaries listed demonstrated how they value project. School children and their teachers helped on the project after school hours and during weekends. The project objective to improve good quality teaching and learning through infrastructure in the form of classroom construction was achieved.
(Local) authorities
The local government officials and the district education directorate unfortunately, were not very much involve in project. A number of reasons can be assigned to this situation. Some of the reasons are as follows:
The district has just been created and did not as at the time of the project have some of the government departments at the district level. For example, the education district office of Akrompong supervised schools in the Odukrom district.
This made it difficult to contact and to discuss issues in relation with the GH519 project with local authorities long before the project. Going forward, AG Care will continue to engage with local authorities on the development of communities in the Odukrom district should there be approved WS and partner projects in the future.
Facilitation of the team
Accommodation
Accommodation was well arranged under the prevailing condition in the project community. Participants were accommodated in classrooms. There were no problems of overcrowding in rooms. The environment was conducive and safe for participants.
Food
Food served during the project was good. The cooks did their best to provide some variety of foods. Food was served with meat, vegetables and fruits. Participants of this project could hide their appreciation for the kind of food they were served by the cooks.
Transportation
Transportation doing the project period was good. With a fifty-seater bus, there was enough space/room for participants on the bus throughout the trip. AG Care provided a jeep which was used to facilitate the project.
Safety
Pre-project safety analyses was carried out by AG Care with key community leaders and the head chief of Odukrom. This move was necessary to identify and map out strategies to handle associated risks before and during the project. The indicators of the safety analyses showed that the community and project site were safe for the project implementation. All key stakeholders played vital role in promoting safety during the project.
Lessons learned
Being a virgin community in relation to AG Care and World Servants community development approach, more time should have been spent with various community interest groups to explain in details our approach. Whereas as our approach is mainly demand driven (full community involvement), most community members in Asenema, we later discovered were supply driven (someone should do it for me) when it comes to community development interventions. This came to light when an influential man was said to have sent information round that it is not a best practice that an NGO will ask community members to assist on a project like what was carried out. The man in the center of the issue was contacted but denied ever saying such a thing. Going forward, education on the approach as adopted by AG care and Partners over the years was emphasized through a community information center. By the time the project was completed, people in the community appreciated more the approach of AG Care to community development. The approach empowers the community to lead the process of their own development agenda.
GH519 | Klaar voor gebruik!
Vier weken geleden kwam de groep van GH519 aan in Asenema voor de bouw van drie klaslokalen. De fundering lag en de groep ging aan het werk, hard aan het werk.
Inmiddels is de groep alweer een week thuis maar in Ghana hebben ze niet stil gezeten. Zojuist ontvingen we deze foto's van Stephen, de coördinator. Het moge duidelijk zijn: de school is klaar om in gebruik genomen te worden. Tijdens de overdracht beloofde de afgevaardigde van het ministerie voor onderwijs om te zorgen voor het meubilair. We hopen er dan ook op dat deze belofte zo snel mogelijk wordt ingelost. Het zou natuurlijk gaaf zijn dat bij de start van het nieuwe schooljaar in september de kinderen al les kunnen krijgen in hun nieuwe klaslokalen.
De groep is trots op de prachtige klaslokalen, het bewijs van een goede samenwerking tussen de World Servants groep en de locals uit het dorp. Zonder deze samenwerking was dit mooie gebouw er nooit gekomen!
GH519 | Welkom terug in Nederland
Omstreeks 6:25 uur is de groep uit Ghana geland op Schiphol. Het was rustig op het vliegveld totdat de groep de aankomsthal in kwam. Van alle kanten werden de deelnemers welkom geheten door vrienden en familie. Het gejuich en geklap trok de aandacht van de overige bezoekers van Schiphol die stuk voor stuk even omkeken naar wat er bij aankomsthal 4 gebeurde. Al met al kijkt de groep terug op een prachtig project waar ze erg ver zijn gekomen met de bouw van de klaslokalen.
GH519 | Kan deze reis nog mooier?
Onze laatste ochtend in Asenema! Sommige zijn wel heel actief en laten direct hun luchtbed leeg lopen. Anderen wrijven eerst nog even de slaap uit hun ogen.
Om 06:00 uur verzamelen we ons voor de kamer waar Seruja slaapt. Lang zal ze leven! Ze is jarig en dus is het feest. Aan het ontbijt krijgt ze cadeaus van haar ouders en van ons als groep. De dag begint prachtig.
Tijd om alles in te laden en te vertrekken. Na anderhalf uur rijden komen we aan bij een shopping mall. Het cultuurverschil kan niet groter. Waar we in Asenema vooral hutjes zagen waar 5 mensen in een kamer leven en er op de lokale markt vooral vis en tomaten te verkrijgen zijn, komen we hier de Burger King en een Apple store tegen. Ik moet eerlijk bekennen dat dit grote contrast even wennen is.
Na dit alles is het tijd om naar het strand te gaan. De golven zijn groot en de stroming is erg sterk. Een aantal van de groep trotseren het water, heerlijk!
Zelf zit ik lekker op onze strandstoelen en terwijl ik de tassen van al onze waterratjes bewaak heb ik een mooi gesprek met onze “mama van de keuken”. Plots zitten we zelf half in de zee. De golven slaan compleet over ons heen. Oké, dit is misschien wat overdreven maar we worden wel verrast door al het wat wat op ons afkomt. Het resultaat is treurig, onze tassen zijn doorweekt en van droge kleding is geen sprake meer... helaas!
Nadat we allemaal onze spullen uit het water hebben gevist gaan we vrijwillig terug het water in maar niet zomaar.. Jitsan en Brent laten zich vandaag dopen! Ze hebben hier allebei het afgelopen jaar vaker over nagedacht en hier in Ghana kwam alles samen. Het was dus dubbel feest vandaag. Na twee prachtige nummers en getuigenissen is het tijd om te dopen. Ook hier zijn de golven weer zo hoog dat het dopen een uitdaging is maar daar houden we van. Het is prachtig om dit als groep te mogen meemaken.
Nadat iedereen weer op de kant staat vertrekken we met de bus richting ons hostel voor de nacht. We komen terecht op een prachtlocatie met een heerlijke douche en een gewone WC. Wow, hoe blij kun je daar mee zijn!
Morgen souvenirs shoppen en op bezoek bij het LifeLine project en dan hoppa, het vliegtuig in! Tot zaterdag!
GH519 | Een niet zo druk bezochte overdracht
Onze laatste dag hier is aangebroken. Om 5 uur begint onze vrolijke vriend de imam weer met het ochtend gebed. Het is inmiddels zo’n vast onderdeel van mijn dag geworden dat ik me afvraag of ik het ook zal missen als ik weer thuis ben... ik denk het niet!
Na het ontbijt is het tijd voor het laatste GMG van dit project. We blikken terug en kijken vooruit. Hierna gaan we aan het opruimen. Voor ik het door heb ligt ons eetzaal vol met spullen. Kleding, medicijnen, spelletjes, werkschoenen, we zamelen van alles in. Het is gaaf om te weten dat al deze spullen een prachtig plekje in Ghana zullen krijgen. AG Care, onze partner organisatie zal er zorg voor dragen dat het terecht komt bij de mensen die het heel goed kunnen gebruiken.
Na de lunch is het tijd voor de overdracht. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel iets meer locals had verwacht gezien het grote enthousiasme op andere momenten. De zes mannen die er zijn luisteren aandachtig. De ceremonie ontvouwd zich langzaam. De chiefs, de pastor, de district pastor, het hoofd van de school, Gerben, een vertegenwoordiger van het ministerie van onderwijs, iedereen doet zijn woordje.
Na ongeveer anderhalf uur is de ceremonie afgelopen en laten we het gebouw zien aan alle aanwezigen.
Tijd voor onszelf. De een schrijft in zijn/haar complimenten boekje, een ander doet een middag dutje. Weer een ander doet aan Ghanees dammen of ze gaan naar de markt in het dorp. Plots begrijp ik ook waarom er relatief weinig mensen bij onze overdracht zijn.. het is woensdag dus de lokale markt! De locals kunnen het zich niet veroorloven om deze te missen omdat hun verkoop dan achteruit gaat. Logisch dat ze hier voor kiezen en niet bij de overdracht zijn.
We sluiten de dag af met een diner samen met een aantal docenten, bouwlieden en andere betrokkenen.
Al met al een prachtige dag om het project mee af te sluiten.
Groetjes Carlijn
PS ivm een stroomstoring was de batterij leeg en hebben we dus bijna geen foto’s dit keer. Maar treur niet, er zijn genoeg foto’s gemaakt dus die zult u vast zien bij thuiskomst.
GH519 | Schorpioenen, kinderen en laatste keer bouwen.
In de ochtend werden we weer om 5 uur gewekt door de ochtendgebedswekker. We mochten vandaag voor de laatste keer bouwen. Het is mooi geworden, de laatste betonlaag is gelegd, er is gestuukt en opgeruimd. Er moet hoogstens nog wat gefinetuned worden, maar wat was het bouwen mooi. Onze Freek Vonk (Joas) speelde weer met een schorpioen. Er werd een kippensoep gekookt door de slachter (Karst). Het kinderwerk werd afgesloten. Wat een drukte, nadat het in de ochtend 2 uur lang was opgeroepen dat er wat voor de kinderen was. Er werd geschminkt, nagels werden gelakt, zak gelopen, estafette gelopen en nog veel meer. De hele groep was druk in de weer om de kinderen een geslaagde middag te geven. Wat was het leuk. Tijd om uit te rusten en te genieten van al het moois wat we hier hebben meegemaakt. Tijd voor patat en het cadeau van de locals (schaap Shaun, overleden 30-07-2019).
PS
Oplossing puzzel van dagvermaak
Blauw, Noor, Palmall, Water, Vogel
Groen, Zweed, Blends, Koffie, Hond
Wit, Duitser, Prince, Melk, Katten
Rood, Brit, Bluemast, Bier, Paard
Geel, Deen, Dunhill, Thee, Vis
Tot zaterdag,
Marten en de rest van de groep
GH519 | Slachten van Shaun het schaap
Na 2 dagen uitslapen, werden we vanochtend weer om 6.00 uur gewekt. Na 2 leuke cultuurdagen is de realiteit van een nieuwe werkweek weer een feit. Nog anderhalve dag bouwen en dan is het weer voorbij. Een heel dubbel gevoel. Aan de ene kant blij dat de bouw bijna voorbij is en aan de andere kant is het jammer dat de bouw bijna voorbij is.
Vanochtend zijn verschillende groepjes weer hard bezig geweest. Ook vandaag moest er weer een hoop grind en zand verplaatst worden. De minst leuke klusjes blijven nu wat over, maar zonder deze klusjes geen gebouw. Dus we hebben onze schouders eronder gezet en zijn vol goede moed verder gegaan. Maar voordat we echt aan de slag konden gaan heeft Karst zijn cultuurdoel ingelost, namelijk het slachten van een kip. Na dit avontuur weer snel terug naar de bouw. Na ongeveer een uur grind getild te hebben, werd ik weer van de bouw afgehaald, omdat de oudsten van het dorp er waren. Het was weer een traditionele ceremonie met veel handjes schudden. Gelukkig wisten we na 3 weken ongeveer wat er van ons verwacht werd. Ze kwamen ons bedanken voor onze inzet en waren erg blij met onze komst. Om hun dankbaarheid te uitten kregen we Cola, Sprite en jawel... een schaap. Deze mocht ik dan ook dankbaar namens de groep in ontvangst nemen. Meteen na dit bezoek werd iedereen van de bouw gehaald die getuige wilde zijn van het slachten van Shaun het schaap (jaja.. hij kreeg meteen een naam). Al met al was het dus een bloederige dag. Gelukkig bleef het ook bij deze 2 dieren.
De ochtend was al met al niet echt productief qua bouwen, dus heeft Nynke tijdens de lunch (een lekker bord witte rijst met rode saus) iedereen aangespoord om ‘s middags extra hard te werken om de ochtend weer wat in te halen.
‘s Middags is er daarom ook hard gewerkt aan onder andere het logo voor op het schoolgebouw, een grote sleutel van hout voor de overdracht als symbool, de veranda werd gestort met beton en natuurlijk is er ook weer een hoop grind getild. De temperaturen waren fijn deze middag, dus we hebben hard kunnen beunen met z’n allen.
Na de bouw heerlijk ‘gedoucht’ met een 1/2 emmer koud water. Heel bijzonder hoe blij je kan zijn met zo’n 1/2 emmer koud water na het harde werken om vervolgens heerlijk fris aan tafel te zitten. Nu geen rijst met rode saus, maar pasta met rode saus. We zijn er nog steeds niet achter of Shaun het schaap in het eten verwerkt was....
Na het eten was het dan ook weer tijd voor alle lieve groetjes van het thuisfront. Terwijl deze werden voorgelezen genoot iedereen van de koude Cola en Sprite!
Met een voldaan gevoel kon daarom ook iedereen zijn/haar klamboetentje induiken voor weer een goede nachtrust voor de laatste bouwdag. Slaap lekker allemaal! (Maar eerst schaapjes tellen voor het slapen gaan 😜) Liefs Inge
GH519 | Het weekend wordt gevierd!
Na een onrustige nacht omdat het regende en we ons bedachten dat onze was nog buiten hing werden we 's ochtends wel lekker om half 8 wakker. Heerlijk! Uitslapen! 's Morgens waren we ons lekker aan het op tutten en sprongen wij in onze fel gekleurde Ghanese kleren voor de kerk. Maar dit was niet zomaar een kerk dienst. Deze dienst vond plaats in de door ons gebouwde klaslokalen! Na twee weken met bloed, zweet en tranen keihard te hebben gewerkt aan de klaslokalen waren deze vandaag voor de kerk dienst klaar. Wat fantastisch, een dienst in onze eigen gebouwde klaslokalen! Nu mogen wij nog een naam bedenken voor “de nieuwe kerk”. Hebben jullie nog tips? Na prachtig gezongen te hebben, waaronder een van mijn favoriete nummers “Ten thousand reasons”, en mooie preken van father Abraham en Gerben gingen we gelijk aan de lunch want het was onderhand al drie uren verder. Met een heerlijke quiche en pizza achter de kiezen stappen we onze trouwe rode bus weer in op weg naar het volgende cultuur uitje. De natuur liefhebbers onder ons waren blij om te horen dat wij naar een botanische tuin gingen. Maar we maakten nog een surprise stop. We waren namelijk uitgenodigd bij het paleis van de koning van Okere (het gebied waar wij verblijven). Naja paleis... Het was een binnen plaatst met vier gebroken muren er omheen. Maar hoe zij ons welkom heten was weliswaar bijzonder! Er werd muziek gespeeld op Ghanese trommels en de Elderlys gingen voor ons dansen. Zelfs sommige van onze leiders hadden het geluk om mee te dansen. Beetje bijzondere manoeuvres, maar het zag er leuk uit! Inge werd zelfs geaccepteerd als de “dochter” van de koningin.
Elk ritme van de trommels en elk danspasje had een eigen betekenis. Zo vertelden zij ons met hun dans dat wij allemaal één zijn. Dat vond ik wel een mooie boodschap.
Na een uurtje zaten we ons eigen Nederlandse muziek weer door de bus te knallen op weg naar de tuinen. Hier werden we van boom naar boom geleid met elk een ander verhaal en waar we de bladeren van mochten eten. De ene smaakte naar curry, de ander naar pittige kruiden en weer een andere naar kaneel. Heel bijzonder. Maar we hebben niet alleen bomen gezien ook de aller eerste helikopter van Ghana stond in de tuin. Wat nog maar iets van 50 jaar geleden was gebouwd, werd ons verteld. Na wat af te dingen bij de souvenir shops was het al weer tijd om richting ons slaap verblijf te vertrekken. Bij het avond eten werd ons verteld dat we maar even niet naar de wc moesten gaan omdat die wordt overvallen door kakkerlakken. Nice... Ik zal nooit meer negatief zijn over de wc’s in Nederland.
Maar de avond was hierbij niet afgelopen. De jongens zitten op dit moment een kampvuur te maken terwijl Richmond en zijn vrienden prachtige Ghanese muziek zitten te maken met Bamboestokken, stenen en hun stem. Wat een vrolijkheid straalt hier vanaf! Daar kan Nederland nog wat van leren. Samen met Joas, Ewoud en Brent staan we vol uit mee te dansen terwijl Yke Jelmer en Esther mee proberen te doen met de muziek instrumenten waarbij Berber prachtige foto’s aan het maken is. Op een geven moment zegt Richmond tegen ons, kom ik laat je wat echt moois zien om te fotografen, vol nieuwsgierigheid lopen wij met hem mee om daar een prachtige vogels nestje aan te treffen. Vol enthousiasme vraagt Joas AKA Freek Vonk om een slang te zien. Die wil ik ook wel zien! En nog geen tien minuten later heeft Richmand twee baby cobra’s voor ons gevonden. Die kan ik weer van mijn lijsten afstrepen!
We sluiten de avond af met mooie gesprekken met de locals en wat watermeloen.
De yie Calista! Oftewel groetjes van Calista :) Goodnight!
GH519 | Er is er een jarig!
Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria!
Dit klonk om 06:00 uur vanochtend voor onze deur. Anneke is vandaag jarig dus dat moeten we vieren!
Dat de vakantie sfeer er op school al goed in zit valt te merken bij lifeskills. In plaats van 40 tieners zitten er nu in eens 40 tieners en 40 kinderen op ons te wachten. Ze moeten blijkbaar iets te doen hebben en de docenten genieten van de zon. Lesgeven zit er deze laatste schooldag blijkbaar niet in.
We sluiten lifeskills af met het maken van armbandjes. Bij het vlechten valt direct op dat de jongens geen flauw idee hebben hoe ze het moeten doen terwijl de meiden als een speer gaan. Wel nog een leuk cultuurverschilletje.. wij vlechten in Nederland bovenlangs terwijl ze hier onderlangs vlechten. De docent bekijkt het met stijgende verbazing totdat ze concludeert dat het resultaat hetzelfde is.. een gevlochten armbandje.
Op de bouw staan de vlaggen in middels op het dak en gaan we lekker verder. De luiken worden voor de kozijnen geplaatst en vloeren worden gestort. Lekker bezig met z’n allen!
Inmiddels zit Gerda bij de kapper voor vlechtjes met extensions. Ze gaat voor gewaagd blauw (rustig maar Andre, het staat haar prachtig).
Ook zijn we sinds gister bezit met het engelen spel. Iedereen is voor twee dagen de engel van een ander. Sommige nemen hun taak wel heel serieus en doen dienst als tafel tijdens het eten. Lars wordt over het terrein gestuurd met een heuse speurtocht, uitgezet door zijn engel. Uiteindelijk kwam hij uit bij zijn cadeautje. Ook blijken we heuse dichters in onze groep te hebben en worden er prachtige verhalen geschreven. Naast cadeautjes en verhalen vliegen ook complimentjes over en weer, lekker sfeer verhogend dus!
Na alle vlechtjes en complimentjes is het tijd voor de huisbezoeken.
In 6 groepjes gaan we op bezoek bij mensen in het dorp. Bij elk gezin bakken we pannenkoeken en genieten we. Althans, ook nu zijn er grote verschillen merkbaar. Waar het ene groepje een prachtig bezoek heeft, heeft de andere groep meer moeite om een connectie te maken. Zo is mijn eigen groepje al na een uurtje terug “thuis”. Bij thuiskomst zien we dat onze topvrouwen uit de keuken bezig zijn met een prachtige taart voor Anneke. Vanavond vieren we dus nog even feest met een heerlijke taart.
Morgen is het de compassion dag en zullen degene die een sponsorkindje hebben deze gaan ontmoeten. We zien uit naar deze bijzondere dag!
Tot morgen!
GH519 | Een wonderlijke dag
We’re on top of the world! Nou oké overdrijven is een vak, the top of the building dan!
Vandaag vieren we dat we het hoogste punt hebben bereikt. Samen met onze Ghanese bouwvrienden proosten we met een flesje koude cola op dit bijzondere moment!
Inmiddels is het ons ook duidelijk waarom de locals zo hard door buffelen op de bouw. Komende zondag willen ze namelijk al een kerkdienst houden in de klaslokalen en dus moet het dak er op!
Behalve de bouw hadden we vandaag ook weer een prachtige lifeskills en kinderwerk dag.
Bij het kinderwerk ging het over de ezel van Bileam. Lekker veel enthousiaste kids en de koffiefilter ezels vielen dan ook goed in de smaak.
Lifeskills verliep wat wonderlijk vandaag. Na een toffe start over vriendschap werd de groep in eens weggeroepen om stenen te sjouwen voor de bouw. Na anderhalf uur wachten kwamen ze terug en mochten we weer door. Het liep mooi totdat de docent besloot dat het tijd was voor Ghanese spelletjes, liedjes en dansjes. Heerlijk chaotisch maar het was top! Hierna volgde een afsluiting met gebed en lekkere stroopwafels.
Vanavond even niets op het programma en dus tijd voor ons zelf, genieten!
GH519 | De ochtendstond heeft berichtjes in de mond
Berber, Lieuwkje en Jetze hebben de eer om mee te mogen kijken tijdens de lessen in de klas. Een bijzondere ervaring. De rest van de groep buffelt lekker door op de bouw.
Om 08:30 uur komt Inge naar me toe: jullie kunnen toch vandaag vlechtjes laten zetten. Zo vertrekken Roelie Marije en ik om 09:00 uur naar de lokale salon voor vlechtjes. Roelie Marije gaat voor de basic variant met invlechten in haar eigen haar. Ik ga voor het echte werk, nephaar en vlechten maar! 4,5 uur later ben ik klaar. Een hoofd vol vlechtjes is het resultaat. Voor ik het door heb pakt de kapper een brander en steekt ze zo m’n haar in de fik. Gelukkig was dit alleen voor de losse haartjes en is ben ik ongeschonden uit de strijd gekomen ;-).
Ondertussen is er op de bouw veel vooruitgang geboekt. De bekisting van de veranda is gestort, de zijkant is verder gemetseld, 60 palen zijn geschilderd, luiken en deuren zijn geschilderd en planken zijn van vele spijkers ontdaan.
Ondertussen lopen er 85 kinderen rond bij het kinderprogramma, een gezellige drukte! De sfeer is top en de kinderen luisteren aandachtig naar het verhaal over de Ark van Noach.
Al met al een prachtige dag die we afsluiten met de groetjes aan Nederland, dus hier komen ze:
Groetjes terug
Joas: jo, bedankt voor de lieve groetjes allemaal. Het gaat super goed met mij. Ik ben nog niet ziek en ik ga (nog) niet dood ;-). Genieten en hard werken. Ik kom gespierd terug. Het is heerlijk, hier lekker warm. De kinderen zijn geweldig!! De natuur is prachtig, God is goed! Ik mis jullie maar heb er geen last van. Wees gezegend en latersss groetjes Joas
Elise: lieve fam, Anouk en de rest die dit leest. Het gaat goed hier. Ik heb het erg naar mijn zin, ik hoop jullie snel weer te zien! Geniet van jullie vakantie, see you later alligator
Lieuwkje en IJnse: lieve allemaal. Wij hebben het hier naar ons zin in Ghana! Op de bouw, kinderwerk en lifeskills. Ver uit IJnse zijn comfort zone maar, we genieten beide! Leafs Lieuwkje en IJnse
PS groetjes zijn welkom
Marten: Gaat prima, vrijdag alleen wat ziek. Nu beter. Groet Marten
Timo Wijma: lieve pap, mam, Hannah, Stephanie, oom Sjoerd, tante Margriet en de rest. Het gaat erg goed met mij en heb het erg naar mijn zin. De bouw schiet al mooi op. En het kinderwerk is ook geweldig. We krijgen hier ontzettend goed eten en er wordt erg goed voor ons gezorgd. Ik vind het geweldig om hier aan verandering te bouwen en te dienen. Ik kan niet wachten om alles te vertellen over twee weken. Gods zegen, kusjes en groetjes Timo Wijma.
Jetze: Jo papa mama Meike en Njiske. Hoe gaat het in Denemarken? Al leuke dingen gedaan? Hier gaat het in ieder geval goed. We hebben al veel dingen gezien van de omgeving. Wel heb ik een beetje heimwee. xoxo je lieve zoon Jetze
Wianne: lieve allemaal, ik heb het hier erg naar mijn zin. Het kinderwerk is erg leuk en het eten erg lekker. Hopelijk gaat ook alles goed met jullie. Hou van jullie en tot snel! Xx Wianne
PS: groetjes zijn welkom
Roelie Marije: lieve allemaal, het gaat hier super goed. Lekker warm, soms net iets te heet tijdens de bouw. Gelukkig gaat de bouw super goed en zijn we al een heel eind op weg. Ik mis jullie. Dikke tût voor iedereen van Roelie Marije
Wouter: alles gaat goed hiero Alleen verrekte warm. Mis de katten wel, m’n ouders natuurlijk ook.
PS willen jullie tel en watch opgeladen meenemen? Xx Wouter
Jetske: lieve allemaal, het gaat goed hier. Ik heb het erg naar mijn zin. We zijn al aardig ver met bouwen zoals jullie wel hebben kunnen zien. Hoe gaat het daar bij jullie? De kinderen zijn hier erg lief! De bevolking is erg hartelijk en warm. Ik laat ook een Afrikaanse jurk voor me maken. Ik hoop dat het goed gaat bij jullie. Liefs Jetske
PS groetjes zijn altijd welkom!
Merel: lieve schatjes, ik mis jullie heel erg. Het is hier hartstikke leuk en gezellig. Ik hoop dat jullie ook een leuke vakantie hebben. De klaslokalen schieten al erg op. Liefs Merel
Samira: lieve allemaal, het gaat goed hier. De bouw gaat snel en het is hier erg gezellig. Bedankt voor alle berichtjes. Oja, mama we hadden twee EHBO setjes en ik heb de verrassing gevonden. Het is alleen wel super warm hier. Ik ga maar weer. Groetjes aan iedereen en ik hou ook van jullie papa en mama. xxxxxx Samira
Bart: fantastische allemaal, bedankt voor alle groetjes (jullie mogen gewoon sturen😉) doe de groetjes aan de schapen en Silke. Thanks C voor het emotionele afscheid. Gaat me goed af hier, erg naar m’n zin en denk leuke tijd tegemoet te gaan. Xx B
PS blijf van mijn noodles af
Anna: hallo allemaal, bedankt voor de vele groetjes. Hier loopt alles goed. We werken hard en zien elke dag weer verbetering. Nog een fijne vakantie allemaal. Groetjes Anna
Yke Jelmer en Esther: hoi hoi allemaal, het gaat hier dikke prima. Zweet overal en helaas geen korte broeken die aan mogen. Maar de bouw gaat als een speer. Aankomende week hopelijk het dak er op. Er zijn hier ook heel veel kinderen, erg gezellig. Hoe ist daar? Gaat het ook goed met Hidde Jan? Zondags zijn we naar de waterval gelopen, erg indrukwekkend. YJ geniet volop van het pittig eten, Esther wat minder 😆
We hebben het erg naar ons zin en houden het nog wel even vol. Dus misschien dat we nog wel een weekje blijven. Er is hier zo veel te zien. Groetjes YJ en Ess
PS we houden van de groetjes dus blijf ze sturen.
Gerda: lieve Andre, Gideon, Ruth en Ruben en al die anderen. Het gaat goed. De groep is lekker bezig op de bouw en Esther en Yke Jelmer doen erg hun best om niet te klieren. Ben bang dat als we thuiskomen er een bom ontploft hahaha. Lieve groet mama Gerda
Nynke: Hee familie, bedankt voor jullie leuke berichten. Hier gaat het goed, lekker eten! Bevalt goed gelukkig, dus vol energie op de bouw. Veel interactie met de kids, ook erg leuk! Voor nu tot snel. Xx Nynke
Froukje: leave heit, mem en broerke, Het is hier super leuk alleen ik mis jullie wel een beetje. Bedankt voor de berichtjes. Ik hou van jullie x Froukje
dag meiden, is de berenburg al op? En hoe zit het met de cocktails. Ik mis jullie wel. X Froukje
Anneke: hallo allemaal, het is hier super mooi en erg gezellig. Er wordt heel goed voor ons gezorgd. Het is hier warm, maar een stuk kouder dan in Limburg😉 ik mis jullie! Veel liefs en kusjes xxx Anneke
PS ik heb zin in hutspot bij thuiskomst.
Seruja: Hi lief gezin van me, bedankt voor de vele groetjes. Die maken echt mijn dag. Ik besef hier maar meer en meer hoeveel ik van jullie hou! Eva gaat het goed in mijn huis? Leven mijn planten allemaal nog. Lois en Levi ik hou van jullie en mis jullie! Lieve papa en mama bedankt voor wie jullie zijn en hoe jullie er ook altijd voor mij zijn. Van de sterren tot de maan, naar Azië en weer terug. Xx Oetje
Brent: hallo allemaal, ik heb besloten om me hier te laten dopen. Volgende week donderdag of vrijdag gaat dat in de zee bij Accea gebeuren. Groetjes Brent
Sylvana: hallo Alie, Gladys en Tycho en Bella en de rest. Ik heb het hier naar mij zin en ben druk bezig met van alles. Het is hier heel gezellig en ook heel warm en het matje slaapt ook lekker. Ik heb een Afrikaanse jurk voor me laten maken. Ik mis jullie wel hoor. Ja zelfs jou Gladys met je berenvel en je hysterica. Liefs Sylly
Jitsan: he soulmate bedankt foar dien berichtje. Echt leuk dast wat harst stjurt tot oer twa wieke x soulmate
He heit, alles gaat hier goed. We eten super lekker patat en kip. Ik haald fan die en tot over twee weken. X Jitsan
Pascal: he hoi, Lars, Daniel, Jos, Marion. Ik leef nog en krijg veel te eten. Joe Joe Pascal
Ewoud: lieve mem en de rest. Wat goed om te horen dat alles goed met jullie gaat en met beppe ook goed. Het is hier gezellig, een hele belevenis. De kindjes zijn hier lief en ze kennen m’n naam. Ewas zeggen ze haha. Hebben jullie een leuke vakantie gehad? Als je een groetje krijgt stelt dat je gelijk gerust. Het weer is hier lekker. Tot het volgende groetje liefs je allerliefste zoon Ewoud
Lars: beste pap mam Guus Wendy Max, het is erg warm hier en erg gezellig. We hebben goed te eten. Is mijn kamer al klaar? Doeg doeg
Annelinda: gaat best met me. Pap wat deed je op de zwarte cross? Afke, Johannes, Ilse, Anna, Marijke, Nathilie leven jullie ook nog? Allemaal dikke knuffel Annelinda Popken
Marco: beste Evelien, familie , vrienden, wijngaard gangers en anderen. Bedankt voor de leuke en bemoedigende gesprekken. Hier gaat alles goed. De bouw gaat als een speer, vriendschappen ontstaan. God laat zich zien en hier en daar een (dikke) bui regen om af te koelen. Het harde beunen en het warme weer zijn wel een dingetje. Maar er wordt goed voor ons gezorgd, Qua eten en drinken. That makes me happy to😁 Ghana is wel een land opzich maar dat vertel ik nog wel. Ik hoop dat in NL ook alles groeit en bloeit en tot over een dikke anderhalve week. Groetjes Marco
Inge: lieve allemaal, thanks voor al jullie lieve berichtjes! Erg fijn om wat van jullie te horen & het maakt mijn dag echt heel goed. Dus ga zo door😉 Het gaat erg goed met mij & ik ben heel erg aan het genieten hier. Dikke kus en knuffels voor jullie. P.s. Fijn dat jullie hebben genoten can de hachee😉
Carlijn: lieve allemaal, onmundig aan het genieten hier! Wel raar om de kermis niet volledig mee te maken. Volgend jaar knuppel ik gewoon weer mee. Groetjes zijn erg fijn om te krijgen dus blijf die vooral sturen! @pap en mam: ik heb wat steentjes hier gedropt in Ghana. @loes: fijne verjaardag gehad? Ik ga nu weer verder met genieten! Liefs!