Bouw van Klaslokalen en latrines in Makonje in 2017

  • Nieuwe schoolbankjes in het klaslokaal
    Nieuwe schoolbankjes in het klaslokaal
  • Voortaan geen les meer op de grond
    Voortaan geen les meer op de grond
  • Teacher training januari 2018
    Teacher training januari 2018
  • Vol beladen
    Vol beladen
  • Nog even een kijkje achterom
    Nog even een kijkje achterom
  • Hoop je mee?
    Hoop je mee?
  • Het gerenoveerde oude schoolgebouw
    Het gerenoveerde oude schoolgebouw
  • Een kijkje in het nieuwe klaslokaal
    Een kijkje in het nieuwe klaslokaal
  • En uitladen maar!
    En uitladen maar!
  • De gerenoveerde lerarenwoning wordt nog even gepoetst
    De gerenoveerde lerarenwoning wordt nog even gepoetst
  • Een begin met de witte verf is gemaakt
    Een begin met de witte verf is gemaakt
  • Het gerenoveerde latrineblok
    Het gerenoveerde latrineblok

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Makonje


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Welkom in Makonje

Lees meer

MA217 | Ietsje vroeger

Groep Delft is weer in Europa!

Lees meer

MA217 | Drie extra docenten aangesteld

Fantastisch nieuws tijdens de overdracht in Makonje: De overheid voegt drie gediplomeerde docenten toe aan het lerarenteam van de school! Een bekroning van drie weken samenwerking. Zelfs de hoofdmeester was sprakeloos van de stroomversnelling waarin 'zijn' school zit. 

Lees meer

Gebied
Partner
Verandering

Makonje ligt in het Mzimba South district, relatief dicht bij het prachtige Lake Malawi. Dit gebied is erg dunbevolkt, de dichtstbijzijnde grote stad is Mzimba, wat nog ruim 80 kilometer rijden is. Makonje ligt in een bergachtig gebied, wat prachtige uitzichten geeft. Het dorp heeft 190 leerlingen waarvoor onderwijs geboden moet worden, maar wat erg lastig is. Verder leven de families vooral van de landbouw. Ze verbouwen veel mais en verder wat koffie en tabak. Makonje is erg arm, zelfs voor Malawi is hier veel armoede. Doordat ze erg afhankelijk zijn van de oogsten, hebben ze weinig te eten wanneer de oogsten mislukken.

Het klimaat in dit gebied is tropisch, maar tussen de bergen valt het vaak mee met de hoge temperaturen. Vaak schommelt het tussen de 15 en 25 graden Celsius. Wanneer jij op dit project bent, zal het erg droog zijn, dit komt omdat je tijdens het droge seizoen in Malawi bent. Het regenseizoen loopt van november tot mei en het droge seizoen van mei tot november.

Mussa Nyirenda

Boardman Road
Mzuzu
Malawi
+265 131 13 44
ccapeducation.department@gmail.com

CCAP Malawi

The Church of Central Africa Presbyterian (CCAP) is actief in drie landen: Zambia, Zimbabwe en Malawi. In Malawi is CCAP de grootste protestantse kerkgenootschap. Het genootschap is opgericht in 1875 en bestaat dus al meer dan 140 jaar. Er is in die jaren veel bereikt en daar heeft ook de afdeling onderwijs waarmee World Servants samenwerkt een grote rol in gespeeld. CCAP Malawi verzorgt onderwijs voor zowel de allerkleinsten, als voor kinderen op de basisschool en jongeren op de middelbare school. Ook zijn er scholen opgericht voor kinderen met een beperking. Op deze manier probeert CCAP met iedereen in het land rekening te houden en te zorgen voor passend onderwijs.

Met name in het noordelijke en centrale gedeelte van Malawi is er veel tot stand gekomen. Een paar cijfers op een rij:

  1. Meer dan 400 zogeheten ‘Community Based Childcare Centres’ om zo de ontwikkeling van de kleine kinderen in het land te stimuleren.
  2. Meer dan 500 basisscholen waarvan op dit moment ruim 250.000 leerlingen gebruik maken.
  3. Begonnen met bouwen van middelbare scholen waarop nu al meer dan 1600 leerlingen zitten.
  4. Eén school voor blinden en 3 scholen voor doven zijn opgericht.

Daarnaast biedt de afdeling ook trainingen aan voor de leraren van bovenstaande scholen, is er gedacht aan beroepsopleidingen voor studenten en wordt er jaarlijks een studiebeurs gegeven aan 150 meiden die op de middelbare school willen beginnen.

Ook op het gebied van gezondheidszorg (HIV/Aids), kinderrechten en betrokkenheid van de bevolking worden programma’s opgezet om zo niet alleen de ontwikkeling van kennis een boost te geven, maar ook om de algemene ontwikkeling van verschillende gemeenschappen te vergroten.

In Makonje zijn op dit moment twee kleine klaslokalen en twee lerarenwoningen. Deze zijn door de community zelf gebouwd en de lerarenwoningen en latrines hebben daken van gras. Er zijn 190 kinderen die naar school moeten vanuit dit dorp en omgeving, maar met de huidige voorzieningen is er te weinig plek om dit goed te doen. Een nieuw schoolgebouw is hard nodig om de vele kinderen goed les te kunnen geven. De huidige klaslokalen zijn van klei gebouwd en twee keer zo klein als een standaard klaslokaal, waardoor de klaslokalen overvol zitten en de omstandigheden niet erg stimulerend zijn voor zowel de leraren als de leerlingen. Door ruime, goed geventileerde klaslokalen met een goed dak tegen de regen kunnen de omstandigheden al een stuk verbeteren.
Goede latrines zijn voor de hygiene en het voorkomen van ziektes van groot belang.
Er gaan er ook veel kinderen niet naar school en vooral meisjes worden soms thuisgehouden. Kinderen zijn vaak nodig om op het land te werken of de ouders zien het belang van het onderwijs niet in. Met verbeterde onderwijsomstandigheden is er meer motivatie om naar school te gaan zijn er meer mogelijkheden om de school te kunnen afmaken en door te gaan naar een middelbare school.
In de volgende fase van dit project moeten er ook nog nieuwe lerarenwoningen komen. Door de bouw van nieuwe lerarenwoningen kunnen dan gediplomeerde leraren aangetrokken worden waarmee de capaciteit van de school en de kwaliteit van lesgeven verder verbeterd. Momenteel zijn er namelijk maar twee leraren voor alle 190 kinderen.

Samen met de lokale bevolking hopen we de volgende veranderingen te zien:
- Betere omstandigheden voor het lesgeven op school in grotere klaslokalen van goed materiaal die goe zijn geventileerd.
- Verbetering van de prestaties van de leerlingen en leraren op school
- Toename van het aantal klassen, waardoor kinderen niet ver te hoeven lopen om naar school te kunnen.
- Betere sanitaire voorzieningen, zodat de hygiene op school verbeterd.

Download tussenrapportageDownload eindrapportage