HERINNERING VAN DE GEMEENSCHAP AAN DE GROEP

Projectupdate van 10 augustus 2017 door Theunis Sjoerd Elzinga


De gemeenschap, vertegenwoordigd door 13 mannen, ongeveer 20 vrouwen en zo’n 100 kinderen, herinnert zich de groep nog heel goed. “We worked together very well, like brothers and sisters.” Men herinnert zich dat de groep erg hard werkte, en vooral het gender-aspect is de gemeenschap bijgebleven. Dat de vrouwen overal aan meededen, “women can build!” Maar ook dat mannen water pompten. Het gevoel van gelijkwaardigheid is de gemeenschap ook erg bijgebleven: samen nsima maken, samen zingen, dansen, samen djembé spelen, voetballen, pannenkoeken eten…  en zelfs slapen in de huizen in de gemeenschap. Dat laatste ziet de gemeenschap als het summum van gelijkwaardigheid. De man-to-man en women-to-women-talks zijn de gemeenschap ook erg bijgebleven. De man-to-man talks worden zelfs nu nog gehouden. En de vrouwen zijn sinds het project meer betrokken bij de school.

De kinderen herinneren zich nog twee liedjes van het kinderprogramma: “Read Your Bible” en “If you’re happy and you know it…” Om dat te bewijzen zingen ze ze meteen deze liedjes. Daar hebben we filmpjes van gemaakt.

De gemeenschap herinnert zich nog veel namen: naast die van de leiders (“Ggans”) onder meer van deelnemers Dirk en Rowan (“Lowan”).    

KIJK OP DE TOEKOMST

“We see the future as open!” Alle aanwezige partijen (de ouderraad, het schoolbestuur, de moedergroep, leraren, leerlingen en de dorpshoofden) spreken dat uit. De open toekomst is voor jongens én meisjes. De faciliteiten zijn echt een stap vooruit, zeggen de ouders. “The structures are improved, we now have a proper environment.” In het bijzonder in het regenseizoen. Toen was in de oude situatie praktisch geen onderwijs mogelijk.

De komst van de groep heeft het belang van goed onderwijs onderstreept. “All those boys and girls were educated!” In de gemeenschap leeft het gevoel dat leerlingen uit deze community nu ook kunnen doorstuderen. “We can do it!”

De gemeenschap heeft al een grote hoeveelheid stenen (2 "kilns" oftewel een traditionele "oven" om stenen te bakken) klaar staan om de faciliteiten verder te kunnen uitbreiden, bijvoorbeeld met een keuken.

TERUGKIJKEN OP DE BOUW

De gemeenschap is erg blij met de klaslokalen, de woningen, de Girls Changing Room en de schoolbankjes. Ze onderhouden het goed. Na het project zijn er op het terrein bomen geplant. Ze spreken uit dat ze die niet kappen omdat ze weten dat het belangrijk is voor de natuur en de leeromgeving van de kinderen. Een van de leerlingen vertelt dat er nu een School Feeding Program is en dat dat heel belangrijk voor hen is. Dat er nu een betere vloer in de klaslokalen is is ook belangrijk, volgens de studenten.

Al met al is de gemeenschap ontzettend blij met de faciliteiten en passen ze er goed op. Bij het bezoek konden we zien dat de vensters van de ramen onlangs opnieuw gestuct waren, kennelijk waren die afgebrokkeld.

ONTWIKKELINGEN DOOR BETERE VOORZIENINGEN

Gelet op de begin situatie in Kaviwale (2 "tijdelijke" klaslokalen van klei, geen goede leraren woningen, en geimproviseerde latrines), is de situatie nu aanmerkelijk verbeterd. De leeromgeving is natuurlijk beter, niet alleen de klaslokalen, maar ook het terrein waar veel bomen zijn geplant. Er wordt les gegeven aan groep 1 t/m groep 8 in plaats van groep 1 t/m groep 4, waardoor veel meer leerlingen de basis school kunnen afmaken. Daarnaast zorgen de latrines en met name de verschoningsruimte voor meisjes voor een groter aantal meisjes in de hogere klassen.
Het aantal gekwalificeerde leraren is toegenomen door kwalitatief goede woningen. Waardoor er meer docenten betrokken zijn en de docenten dus het totaal van 8 klassen les kan geven, verdeeld in 2 rondes (shifts) over de dag: klas 1-4 smorgens en 5-8 smiddags.
Het School Feeding Program is heel goed opgepakt door de gemeenschap, waardoor de kinderen met een volle maag les kunnen krijgen.

Bij de bijeenkomst kwamen veel mensen uit de community. Vincent: “It shows the appreciation of education is very high. They see the need of sending the kids to school.”

Leraren vragen de overheid of ze naar Kaviwale mogen om daar te werken, dat is een erkenning van de school.

De school is ook aangewezen als examination centre, wat aangeeft dat de regionale onderwijsinstantie de kwaliteit van de school erkent.

PARTNERORGANISATIE OVER HET PROJECT

Vincent: “This is a very positive intervention with a positive result.” Het succes van dit project is volgens Vincent bovengemiddeld. “Other players are now interested to come to this community/area.”

De gemeenschap heeft nog allemaal plannen om vooruit te komen, bijvoorbeeld door een keuken en opslagplaats te bouwen. Daar zijn ze al stenen voor aan het sparen.

Vincent zou willen zeggen “Get set, free yourself from continuous worrying.” Want ze zijn gewoon goed bezig.