Iedere euro die in een deelnemer wordt geïnvesteerd, verdient de Nederlandse samenleving 3,8 keer terug. Dat is de conclusie van een onderzoek dat World Servants de afgelopen twee jaar samen met het Instituut voor Publieke Waarden heeft uitgevoerd.
De werkvakanties van World Servants kennen twee gelijkwaardige doelen: bouwen aan verandering in gemeenschappen in ontwikkelingslanden en bouwen aan persoonlijke verandering bij deelnemers aan die reizen. Om dat tweede aspect nog beter te verantwoorden hebben we onderzocht wat het rendement is van het sponsorgeld dat de samenleving investeert in projectdeelnames. Hoe vaak verdienen we iedere gesponsorde euro terug?
Om dit te onderzoeken hebben we, ondersteund door het Instituut voor Publieke Waarden, vier aspecten geïdentificeerd waarin deelnemers veranderen na hun projectervaring en die uit te drukken vallen in geld: vrijwilligerswerk, duurzaamheid, geefgedrag en professionele ontwikkeling. Jitske van der Wijk, masterstudent Sociologie, is daar ruim een jaar mee bezig is geweest.
Al met al zijn de maatschappelijke opbrengsten van een World Servants-project voor een deelnemer die één projectdeelname heeft €11.178 over een periode van vijf jaar. Een project kost natuurlijk ook geld: de investering in de ontwikkeling van een deelnemer is gemiddeld €2327. Iedere euro die de samenleveing in een projectervaring van een deelnemer investeert wordt zo 3,8 keer terugverdiend. De ontwikkeling die deelnemers doormaken is zo dus niet alleen waardevol voor hun eigen leven, maar ook voor de Nederlandse samenleving als geheel.
Lees hier meer overDownload het rapportBekijk infographic